Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-27 13:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/motor/folklig-familje-opel-flirtar-fran-frankrike/

MOTOR

Folklig familje-Opel flirtar från Frankrike

Darmstadt. Opel Grandland X heter bilföretagets senaste suvliknande skapelse som är baserad på Peugeots 3008 och byggs i samma fabrik i Souchaux, Frankrike.

Det är ett europeiskt samarbete som resulterat i en stilig, komfortabel familjebil i den populäraste ­europeiska storleksklassen för bilar: C-segmentet.

PSA-koncernen (Peugeot, Citroën och DS) är numera sedan i somras ägare till Opel men Grandland X och den mindre Crossland X är resultatet av ett samarbete som började flera år tidigare; 2012.

– Vi tog det bästa ur Peugeot 3008 - resten är Opel, säger Bernhard Fesser, hos Opel.

Så vad har Opel gjort med Peugeot 3008? Viktigast, enligt Håkan Elve­sund, hos Opel var att göra om chassisättning och styrning. Tuffare sättning och direktare styrning görs för att bilen ska klara sig bättre på tyska Autobahn med sin fria fart. Det är avgörande för den bilfabrikant som vill sälja bilar i Tyskland och har också blivit en slags måttstock för resten av Europa.

– Vi gör inte en ny Peugeot för Tyskland, som han uttrycker det.

Stor ansträngning har också lagts på interiören och så klart på den exteriöra designen som ska ge intryck av en terrängkompetent bil. De stora tekniska komponenterna har fått följa med oförändrade från modell till modell.

– Det ska göras så kostnadseffektivt som möjligt, konstaterar Håkan Elvesund.

Vi tar plats i en Grandland X. Insteget är enkelt eftersom bilen har högre markfrigång än en vanlig personbil. Det gör att man kliver in och får en högre sittposition. Vi väljer billigaste alternativet med den lilla 1,2 liter stora bensinmotorn (det erbjuds en 1,6-liters dieselmotor med 120 hästkrafter också). Bilen har stopp-startsystem som stänger av motorn vid stillastående framför exempelvis rödljus. I mitt tycke är interiören lugnare och behagligare i Opeln. Trivsammare. Provbilen har tillvalet AGR-stolar (ryggexpertgodkända) i läder; de är särskilt framtagna för att prioritera ergonomin. Jag sitter utmärkt i dessa.

Sitt kompetenta litet kaxiga utseende till trots så är bilen endast framhjulsdriven. Det finns inte ens fyrhjulsdrift som alternativ. Opel erbjuder i stället ett antispinnsystem med fem körlägen som tillval vilket ska ge bättre köregenskaper på hala underlag.

Vi kör ut på Autobahn och noterar att 130-hästarsmotorn är pigg och att bilen är tyst och bekväm att åka i. Byter den hetsiga motorvägstrafiken mot landsvägar som ringlar sig genom jordbrukslandskap. Chassi och styrning får godkänt. Men man bör också tänka på att den tuffare chassisättningen gör bilen något stötigare än med en mjukare inställning.

I baksätet ryms utan större besvär min 187 centimeter långe medförare. Behövs inte baksätet kan ryggstödet fällas 60/40. Det ger, tillsammans med dubbla lastgolv i bagageutrymmet, en flexibelt lastbar bil.

Grandland X har många fina säkerhetssystem inklusive autobroms och har erövrat toppbetyget 5 stjärnor i Euro-Ncaps krock- och säkerhetstest. Bra är också att Opel erbjuder sitt fina lysdiodstrålkastarsystem, Led AFL, samt personliga assistanssystem, Onstar, också i Grandland X.

Grandland X ska inledningsvis säljas med de två ovan nämnda motorerna i tre utrustningsnivåer i ett prisspann 209 900–229 900–249 900 kronor. Båda maskinerna går att kombinera med en sexstegad automat för 15 000 kronor extra.

Räkna och jämför med Peugeot 3008! Båda är bra bilar, men nog har Opel tagit bilmodellen några steg längre?

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt