Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-12 20:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/motor/golfbilen-som-du-kan-kora-pa-gron-el/

Motor

Golfbilen som du kan köra på grön el

Berlin. Europas mest framgångsrika bilmodell – i eldrivet utförande! Med grön vindkraftsel! Kan det vara något? Första provturen ger mersmak. Vi befinner oss på den före detta storflygplatsen Berlin-Tempelhof. Här har Volkswagen laddat de gamla hangarerna med teknik som man menar ska säkra framtidens mobilitet: eldrift. I centrum står den storsäljande modellen Golf och sprakar av elektricitet. För den som vill ha längre räckvidd finns bilen också som laddhybrid, som kombinerar el med bensindrift. Vidare har vi en laddbar teknikstudie av lilla E-up, som sedan i fjol höst säljs i Sverige som elbil. – För bara två år sedan hade det inte varit möjligt att bygga dessa bilar till rimliga kostnader, men i dag kan vi det, förklarar Thomas Lieber, chef för VW:s elbilssatsning. – Vi är den enda tillverkaren som står bakom EU-kravet på 95 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt år 2020, säger han. Thomas Lieber betonar hur viktigt det är att få ned kostnaderna så bilarna får överkomliga priser. VW har lyckats med det genom att bygga bilarna i ett avancerat modulsystem. Det gör att el-Golf rullar i samma industriella flöde som vanliga Golf med förbränningsmotor. Det råder full flexibilitet att blanda i stort sett hur som helst på bandet. – Vi är nu nere i en skillnad på 3 000 euro mellan diesel och el. För bensin är skillnaden 5 000 euro, ­säger han. El-Golfen har precis börjat säljas i Tyskland. Grundpriset är 34 500 euro, motsvarande cirka 310 000 kronor. Den nivån kommer inte att hålla i Sverige när orderböckerna öppnas senare i vår. Här är momsen högre och här väljer importören att lägga på mer utrustning. Exempelvis blir navigation, värmepump och uttag för snabbladdning standard. Den konkurrent som hittills lyckats bäst med eldrift är Nissan. Deras modell Leaf är världens mest sålda elbil. Den har uppdaterats och fått priset sänkt till 315 000 kronor (från utgångspriset 369 900). BMW:s nyligen lanserade elbil i3 kostar från 339 900 kronor. Någonstans här måste rimligen också Golf lägga sig. Vad är det då VW gjort med bilen? Har den något som konkurrenterna saknar? Nej, både kraft och räckvidd är ungefär som Leaf. VW anger 19 mil på fulladdade batterier, men räkna med runt 15 mil i verklig trafik och några mil kortare vintertid. Batterierna väger 318 kilo och är placerade mellan hjulaxlarna. Det betyder låg tyngdpunkt, vilket är bra för bilens uppträdande på vägen. Det innebär också att lastutrymmet baktill inte påverkats särskilt mycket. Det skiljer 39 liter i volym mot en vanlig Golf, som rymmer 380 liter. Batteriets kapacitet är 24,2 kWh (kilowattimmar). Enligt körcykeln ska bilen ”dra” endast 1,27 kWh per mil i blandad körning. Med nuvarande elpriser betyder det cirka 1,30 per mil. En snål bensinbil kostar minst 7–8 kronor per mil. Att ladda fullt tar 6–13 timmar beroende på strömstyrka i uttaget. Bilen går att ladda i vanligt jordat uttag, men VW rekommenderar ett laddningspaket från Bosch med 230V/16A och då ingår installation i hemmet. Bilen har också kontakt för snabbladdning i särskilda stolpar, som ger 80 procents laddning på cirka 30 minuter. Enligt VW ska upprepade snabbladdningar inte försämra batteriets kapacitet. VW stöttar påståendet med att ge åtta års garanti eller 16 000 mil. Det är mer än konkurrenterna. Nissan ger fem år och 10 000 mil. Vi lämnar Tempelhof och ger oss ut i Berlintrafiken. Bilen är lättkörd som de flesta elbilar. Vrid på nyckeln (bilen saknar märkligt nog startknapp som de flesta andra bilar numera har) och lägg växelföraren i läge D. Det finns bara en växel. Däremot kan man ställa in tre körlägen: ”Normal”, ”Eco” och Eco+”, det sista ett sparläge med avslagen luftkonditionering och strypt motoreffekt. Det förlänger räckvidden med mellan 10 och 15 procent. Man kan också ställa in olika grader av motorbroms för att återvinna rörelseenergi. Elmotorn förvandlas då till elproducerande generator. Räckvidden är 14 mil när vi startar och efter ett par mil är den 13 mil. Bilen verkar inte alls sluka energi som andra elbilar. Åtminstone inte här och nu i den täta Berlin­trafiken. Hur det blir i svensk trafik i mer ­varierad körning återstår att se. En intressant lösning, som blir standard på svensksålda bilar, är värmepump i stället för elvärmare till kupén. Värmepumpen, som många villaägare är bekant med, är mycket energieffektiv. Den används både till att värma och kyla kupén. Enligt VW kan den vid låga temperaturer ute spara upp till 36 procent av räckvidden. Det är ingen tvekan om att VW menar allvar med sin satsning på alternativ till fossila bränslen. Att nu också göra det med en eldriven Golf, och senare med en laddbar version, kommer förhoppningsvis att skynda på omställningen. Modellen fyller 40 år i år och är den mest sålda i Europa med över 30 miljoner exemplar. För den som önskar tanka fossilfri el erbjuder VW i Sverige gröna vindandelar i ett svenskt vindkraftverk.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in