Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Hårdare miljökrav gör nya bensinbilar renare

I höst skärps utsläppskraven för nya bensin­bilar. När de dessutom ska klara körcykeln RDE (real driving emissions); alltså utsläpp i verklig körning, kommer många bilar med bensinmotorer att behöva utrustas med partikel­filter för att klara utsläppskraven.

Dieselmotorer har lång tid haft partikelfilter. Men nu är det bensinbilarnas tur. Per Öhlund är expert på emissioner hos Transportstyrelsen. Han berättar att det handlar om krav på direktinsprutade bensinmotorer som i praktiken skärps när RDE införs från 1 september.

– Förmodligen blir det svårt att klara för en del bilar utan partikelfilter, säger han.

De skärpta utsläppskraven är formulerade i både i maximalt antal partiklar, 6x10 upphöjt till 11, och i vikt som innebär mindre än 4,5 milligram per kilometer. Kraven är teknikneutrala och det är upp till varje biltillverkare att fundera på vilken teknik som ska användas för att uppnå kraven.

Vad får det för praktisk betydelse för stadsmiljön?

– Är man i närheten av en bil så får man färre partiklar i lungorna, säger Per Öhlund.

DN Motor har frågat de två största bilmärkena på den svenska marknaden hur de ligger till.

Hur många av Volvos bilmodeller med bensinmotor har i dag partikelfilter?

– De flesta varianter av XC40, S/V90, XC60 och XC90 har redan GPF (partikelfilter); för övriga introduceras det under de kommande veckorna, svarar Stefan Elfström, senior communication manager, electrification & powertrain.

Hur mycket renare blir en bensinmotor som får partikelfilter i jämförelse med en utan partikelfilter?

– Moderna bensinmotorer har redan utan GPF låga partikelnivåer under normala körförhållanden, men ett typiskt GPF reducerar ändå partikelnivån signifikant – mellan 70–95 procents reduktion.

Vilka partiklar storleksmässigt är det som fångas in?

– Det partikelfilter vi använder fungerar mot alla partikelstorlekar; från de allra minsta som mäter mindre än 50 nm (nanometer motsvarar en miljarddels meter; DN:s anm) men även de större partiklarna.

Hur mycket fördyrar det bilarna att de utrustas med partikelfilter?

– Den nya tekniken innebär en högre kostnad men vi vill inte kommentera specifika siffror.

Ställs det några nya servicekrav med anledning av partikelfilter?

– Nej.

Vilken betydelse har införandet av partikelfilter för bensinmotorer för stadsmiljön?

– Moderna bensinbilar släpper redan tidigare ut mycket låga nivåer av partiklar. Det nya GPF filtret har framför allt en positiv effekt vid kallstarter. Betydelsen av filtret beror alltså på hur frekvent bensinbilar utsätts för kallstarter.

Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen:

– I nuläget är det enbart Up GTI som har filter. Även Tiguan 1,4 TSI 150 hästkrafter, men då enbart den framhjulsdrivna versionen som vi inte tar in till Sverige. Fler modeller kommer att följa under 2018. Kan tyvärr inte ge mer detaljerade uppgifter om exakt vilka och när.

Branschorganisationen Bil Sweden är positiv till att utsläppskraven för bensin- och dieselmotorer närmar sig varandra. Tidigare var det större skillnader.

– De flesta biltillverkare kommer införa partikelfilter för direktinsprutade bensinmotorer, förutspår Anders Norén, teknisk chef hos Bil Sweden.

Är det här en bra utveckling?

– Jättebra! Vi vill att det ska vara teknikneutralt. Det viktiga är inte hur man uppnår ett utsläppskrav, utan att man gör det.

Europa byter stegvis (först nya bilmodeller sedan alla nya bilar) körcykel för bilar till en ny WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) som bättre ska visa vilka utsläpp bilarna har. Den kompletteras med en stegvis övergång till RDE (Real Driving Emissions).

Den verkliga mätningen i RDE innehåller körning på låg och hög höjd, i kalla och varma yttertemperaturer, tillåten lastvikt, körning uppför och nedför vägar med kraftig stigning, landsvägar, stadstrafik, motorvägar.

Under 2019 ska hela övergången till ny mätmetodik fullbordas.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.