Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-28 11:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/motor/hundra-ar-av-ineffektivitet-2/

Motor

Hundra år av ineffektivitet

Svaret är billig olja. Den har flödat ur jorden, under årtionden så lättillgänglig att den slagit ut alla alternativ och dränkt alla krav på effektivisering. Tills nu, när oljepriset åter stiger. Fallet efter finanskrisen, från rekordnivån 145 dollar per fat, var bara tillfälligt. Allt pekar på stadigt dyrare olja. Flera stora källor har passerat sin topp. Nya fyndigheter är svårare och dyrare att utvinna. Till detta ska läggas hårdare miljökrav och höjda bränsleskatter. I artikeln här intill visas ett överlägset alternativ – elmotorn. Vad som behöver bli bättre är utbytet och reningen längre bak i kedjan, i elproduktionen. I Sverige har vi nästan bara fossilfri el av vatten- och kärnkraft, men inte på kontinenten. Där finns mycket ”ful-el” av kol. En elbil av sådan kraft kan vara lika klimatbelastande som en dieselbil. Men kraftverkets koldioxid går att fånga in. Det är inte praktiskt möjligt i bilen. Det innebär att elbilen i framtiden kan laddas med ”fin-el” även på kontinenten. Eldrift framstår alltmer som den mest lovande vägen mot en tystare och renare mobilitet. Men den har också sina begränsningar. Vi kan inte förvänta oss att morgondagens elbilar ska klara allt vad gårdagens fossilbilar klarat – långt därifrån.lasse.sward@dn.se 08-738 12 46
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in