Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Lasse Swärd: Varför inte metanol som biobränsle?

Bilmarknaden har aldrig varit hetare än nu. I fjol såldes närmare 380 000 nya bilar. Nytt rekord. Branschföreningen Bil Sweden räknar med att vi snart når 400 000 bilar. Genomsnittet under 1990-talet var 206 000 bilar och under 00-talet 294 000 bilar per år. Trots allt prat om elbilar blev det väldigt lite verkstad i fjol. Totalt såldes 4 217 elbilar av alla märken, en procent av nybilsmarknaden.

En procent!

Det ska jämföras med 186 329 dieslar, 49 procent av totalen. Bland bästsäljarna var det nästan bara diesel som gällde. Eller vad sägs om 92 procents andel för Volvo XC60, som blev Sveriges mest sålda bil?

En ny bil hänger med i cirka 17 år. Då är vi framme vid år 2035.

Vad ska alla dessa bilar tankas med till dess?

Förnybart? Ja visst, men av vad? Det räcker inte med att råvaran är förnybar, den måste också vara hållbar och ekonomisk att förädla.

Kanske kan reduktionsplikten den 1 juli bana väg för mer avancerade alternativ. Den tvingar bränslebolagen att blanda mer grönt för att nå givna minskningar av växthusgaser.

Den gör biodrivmedel med höga klimatprestanda extra intressanta. Bolagen klarar då målen med mindre volymer jämfört med bränslen med låga prestanda. 

I en ny studie från organisationen f3 jämförs en rad biobränslen med olika råvaror i olika processer. Av befintliga bränslen hamnar biogas genom rötning av avfall och etanol av sockerrör bäst till med lägst reduktionskostnad.

Bland gruppen avancerade bränslen faller metanol genom förgasning av skogsråvara väl ut med hög klimateffekt. Förgasning bedöms, tillsammans med några andra tekniker, på sikt ge lägre reduktionskostnader än flera av dagens biobränslen.

Metanol kan blandas in i bensin, precis som etanol. Skog har vi gott om.

Miljökämpen Björn Gillberg har i flera år kämpat för metanol. Han ser f3-studien som bara ännu en i raden av studier som bekräftar samma sak – att metanol, träsprit, är ett hållbart och kostnadseffektivt alternativ.

Grönt ljus: Volvo XC40 får motor med tre cylindrar.