Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Mer sand mot halkan - då spricker rutorna

I år har det blivit rekordmånga stenskott i bilrutorna. 
 DN Motor har tagit reda på varför just det här året givit bilglaslagarna så mycket mer att göra.

Många tror att alla stenskott beror på att bilrutorna har blivit sämre. Men så enkelt är det inte.

En DN-medarbetare berättar att hon har fått ett flertal stenskott nu i vår. Hon lagade dem hos sin glasmästare på Tyresö men hann inte långt förrän hon fick ett nytt stenskott.

En taxichaufför som DN pratade med berättade att han nyligen fick fyra stenskott.

Försäkringsbolagen får varje år ta hand om hundratusentals skador på bilrutor.

Så det handlar om stora summor både för bilisterna – även om de bara behöver betala en mindre självrisk för ett litet stenskott – och för försäkringsbolagen.

Bjarne Lindén, motorskadechef på Folksam, bekräftar att det har skett en kraftig ökning av antalet stenskott på bilrutor de senaste två åren.

Mellan 2007 och 2008 skedde en tioprocentig ökning av antalet anmälda fall, enligt Folksam och därefter, mellan 2008 och 2009, ytterligare en tioprocentig ökning.

Enligt Bjarne Lindén och Jan Hildebrand, vd på Västberga bilglas i Stockholm med 30 års erfarenhet av att laga bilrutor, har flera faktorer bidragit till den kraftiga ökningen av antalet stenskott:

n Bilglasen är inte sämre men tunnare och därmed skörare – för att bilarna ska bli så lätta som möjligt och dra mindre bränsle.

n Nya rutiner hos väghållarna som hellre sandar i stället för att salta. Man sandar mer när det är svår vinter. Och sanden blir kvar länge. Fortfarande är det fullt med sand, grus och sten på gator och vägar.

n Det är inte längre små runda sandkorn som sprids, eftersom man inte längre får ta från rullstensåsarna. Det är i stället sylvassa och hårda småstenar som sprids.

n Småstenarna sätter sig lättare i däcken, eftersom däcken nu har fler spår, lameller och mönster samt mjukare gummiblandning. Är däcken dessutom breda kan det sitta massor med sten på eller i ett däck. I låga hastigheter händer inget, men kommer man upp i 70–100 km/tim börjar stenarna på grund av centrifugalkraften spruta ut från däcken. Det märker många när de kommer upp på motorvägen.

n Moderna bilar går mot att bli alltmer aerodynamiska. Luftströmmarna går på ett annat sätt runt bilarna, som därmed drar på sig fler stenskott.

n Moderna bilar har större vindrutor. Bilrutorna sitter inte längre i gummilister utan stumt fast.

– Att laga stenskotten direkt, medan de fortfarande är små, är ett sätt att klara sig från en större reparation eller från att behöva byta ut hela rutan. Det blir billigare för alla parter. Dessutom är det ur miljö­synpunkt alltid bättre att laga än att byta, säger Bjarne Lindén.

Gunnar Sörbring

gunnar.sorbring@dn.se 08-738 10 58