Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-13 02:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/motor/nu-koper-sverige-franska-bilar-igen-2/

Motor

Nu köper Sverige franska bilar igen

Här har ni Sveriges snabbaste bilförare just nu: Philippe Jombart, chef för Renault i Sverige. Ingen annan kör så hårt som han gör, inte av försäljningen att döma. Plus 100 procent hittills i år! Det var tydligen ett lyckokast när Renault bröt samarbetet med Volvosfären och satsade på egen importverksamhet. Sedan Renault Nordic Sve­rige bildades den 1 janauri 2008 har marknadsandelen ökat från 2,9 till 5,3 procent. Det kanske låter lite, men kampen är stenhård om varje tiondel av marknaden. Sett till antal sålda bilar är det 11 000 hittills i år – en ökning med 100 procent från förra året. Totalmarknaden steg med ”bara” 35 procent. I siffrorna ingår också en växande andel lågprisbilar från Rumänien som Renault säljer under varumärket Dacia. De bilarna rusade med hela 232 procent. Inget annat märke utom Land Rover kommer i närheten av Renaults tal. Ett annat sätt att beskriva vad som hänt är att kika på listan över de hetaste modellerna. Förra året låg den bästsäljande modellen Megane på plats 16. I år har både Megane och den mindre modellen Clio kört in på tio-i-topp. Så här förklarar Philippe Jombart framgången: – Renault erbjuder ett brett modellprogram som passar kundernas behov. Våra bilar är säkra (12 modeller med 5 stjärnor i Euro-Ncaps krockprov), pålitliga och finns i flera olika miljöbilsversioner. Desutom är priserna rätt. Vi ger 20 000 kronor i miljöbilspremie Nyligen införde vi fem års nybilsgaranti på samtliga personbilar. – Tillsammans med återförsäljarna och det starka nätverk som Renault säljs i har det gjort oss till en av de biltillverkare som ökar snabbast, säger han. Megane har har hittills sålts i närmare 5 000 exemplar. Hur såg prognosen ut vid lanseringen förra året – Vi satte en ambitiös försäljningsprognos redan vid lanseringen och den har vi lyckats hålla. Vi har lanserat fyra varianter och vi har flera miljöbilsversioner i programmet. Vi ser också mycket positiva resultat i olika kundundersökningar, säger Philippe Jombart. Clio visar på ännu starkare ökning. Vad har den som konkurrenterna inte har – Bland Renaults kunder är Clio den modell som har flest nöjda och lojala kunder. I dag är nästan alla Clio miljöklassade, 95 procent, och därmed skattebefriade i fem år. Generellt har Clio god komfort, fina utrymmen och hög säkerhet. Dessutom blev den rankad som nummer ett i pålitlighet av den tyska bilprovningen Dekra. Tidigare hörde Renaultimporten till Volvosfären och då gick det inte så bra. Nu går det desto bättre. Var det rätt att bryta – Sedan vi blev egen general­agent har ett helt nytt produktprogram för personbilar lanserats. På transportbilssidan har vi förnyat alla modeller. Det tror vi är en av förklaringarna. Med all respekt för Volvo- och Renault-samarbetet så har den nya organisationen med ny ledning i spetsen givit större uppmärksamhet och skapat mer exklusivitet för Renault, säger Philippe Jombart. Lasse Swärd lasse.sward@dn.se 08-738 12 46
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in