Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Svempa lever på tung makeup

Sven Erik "Svempa" Bergendahl

Ålder: 64 år.

Yrke: småföretagare, bilbärgare, bilstajlist, eventtrucker, souvenirförsäljare, uthyrare av utställningsfordon med mera.

Bakgrund: Stockholmsraggare som blev bilbärgare och gjorde lastbilar till vackra, heta fordon som vinner beundran och utställningspriser.

Bostad: i Sköndal.

Favoritlastbilsmärke: Scania (och helst med V8-motorn).

Personbil: Porsche Boxster S (ombyggd såklart).

Intresse förutom bilar: stora akvarier.

Svempa Bergendahl är raggaren som först gjorde det häftigt och sedan till yrke att stajla lastbilar.

Svempas lokaler i Länna industriområde är blygsamma. Vore det inte för den stora läckra Scanian med tillhörande trailer som står parkerad utanför hade jag nog missat adressen.

Det finns utländska besökare som reagerar likadant. De tror att Svempas måste vara stort. Jo, Svempas är stort, men på ett annat sätt.

Svempa Bergendahl började köra med egen bärgningsbil 1965. I dag äger han en egen tungbärgare (för bärgning av tunga fordon) och har ett tiotal inlejda bärgningsbilar samt en 600 kg tung motorcykel med aggregat för bärgning av bilar. En föga lätthanterlig maskin som hanteras av en stabil förare: Lasse Andersson.

Redan från start handlade det för Svempa Bergendahl om att sätta en egen prägel på bilarna. Och snabbt blev det klart att märket framför alla andra är Scania.

- Jag hade en Volvo N88 en gång och skulle bärga bil och släp med hängande kött; det vägde säkert över femtio ton. Men N88:an orkade inte uppför Vårbybacken. Sedan blev det ingen mer. Det är den enda Volvo jag ägt.

- Jag har alltid gillat Scania. De är som lastbilarnas Rolls-Royce.

Tuffa bärgningsbilar, dragbilar, rena showlastbilar ... de många priserna från lastbilsfestivaler visar rent fysiskt på uppskattningen för hans bilar.

Det var förr. Nu tävlar han inte längre.

Svempas är ett familjeföretag som utöver bärgningen utvecklar utrustningspaket för Scanialastbilar, hyr ut exklusiva showlastbilar för olika jippon, hyr ut utställningstrailrar, ansvarar för den gula vägassistansbilen som brukar stå på Essingeleden om morgnarna samt säljer tröjor, jackor och allsköns "Svempagrejer".

- Stringtrosor med V8-märke går alltid hem, säger han och lyfter upp och visar ett par.

- Man säljer för ett par hundratusen kronor på en trucking festival. Det ska va kul och det ska vara show.

Scanias V8:a är ett begrepp sedan introduktionen 1968. Följaktligen är Svempas samtliga egna lastbilar utrustade med denna maskin som sedan starten vuxit från 14 liter och 350 hästkrafter till dagens 16 liter och 580 hästkrafter. Samarbetet mellan Scania och Svempas är till bådas gagn.

Lokalerna i Länna är fulla med bilder och minnen från stajlade Scaniabilar Svempa Bergendahl tidigare haft.

- Kolla här. Den här gjöt Martin Timell (programledaren) när han var konstgjutare i Västberga.

Han visar en rejäl manslem i mässing. En gång var den växelspaksknopp i en Scania 111, men den var för tung och knäckte med tiden växelspaken.

Svempas stajling för andra åkare började med "Limited edition". Intresset för de första hundra bilarna var så stort att det blev hundra till "Top Class" och nu ytterligare en serie om 130 bilar "The King".

Särskild metalliclackering i rött, guld, grönt eller blått, kjolpaket, skinnklädda stolar, aluminiuminstrumentbräda, ljudanläggning, TV, video, satellitnavigering, aluminiumfälgar, kromade nav, lackerade plastdetaljer och ett snyggt gångbord med mera ger bilarna en prägel som särskilt uppskattas och köps av småföretagare som själva kör sina lastbilar.

- Svempabil är ett begrepp i Italien som är en av våra bästa marknader, berättar han.

Stajlingen utvecklas av Svempas och monteras sedan av en stor Scaniaförsäljare i Holland för hela Europamarknaden.

Truckracebilen Sling shot II:s 14 liters V8:a med sex turboaggregat utvecklar 3 000 hästkrafter. Den väger sex ton och gör noll till hundra km/tim på fem sekunder. Toppfart 200 km/tim. Den jobbar mest på utställningar och jippon.

Utställningar tar på fordonen. Han berättar hur någon haft in sand i turboaggregaten, hur en del repar lacken, kliver på fint lackade ytor, medvetet förstör.

- En del är avundsjuka, konstaterar han utan hetta.

Svempa Bergendahl har byggt upp ett nätverk med dugliga och kunniga personer omkring sig som var och en bidrar på sitt sätt: Janne Richter gör designen, Conny Kraimann är produktchef, Svempas söner Lars och Roger håller i bärgning/vägassistans respektive försäljning.

Daniel Fahlström gör motivlackeringar på allt möjligt. Medan Thomas Karmann sedan 25 år är anställd för att köra bärgningsbil.

- Vi är ett bra gäng, säger Svempa Bergendahl.

Han har inte riktigt sluta tävla. Nyss hemkommen från en Truckingfestival i Ryssland visar han priset för "Best in show" som erövrades av "Sharken"; Svempas hajinspirerade dragbil.

Han vet vad som funkar:

- Gör jag något så når jag ända fram. Inget halvdant. Det ska vara super.

JACQUES WALLNER

jacques.wallner@dn.se 08-738 19 61