Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 02:19 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/motor/test-volvo-v70r-awd-volvo-sparar-inte-pa-krutet-i-senaste-lyxaket-prestanda-i-toppklass-men/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Test/Volvo V70R AWD: Volvo sparar inte på krutet i senaste lyxåket. Prestanda i toppklass, men bränsletörst och stötig gång drar ned betyget.

Av Lasse Ekendahl och Calle Ericsson

850-modellen var inte gammal när Volvo bestämde sig för att göra en extrem lyx- och prestandaversion. Med fullturbomotor på 240 hk, all tänkbar utrustning, ett rejält tilltaget pris och i endast knallgul färg var den så kallade T-gul född. Volvo väntade sig inte alltför mycket försäljningsmässigt och bestämde sig för en begränsad upplaga på ett par tusen bilar.

Men T-gul sålde slut i ett nafs och när även en svart upplaga försvann lika snabbt förstod Volvo att de hittat en ny marknad. Snabbt togs T-röd och senare de så kallade R-versionerna fram som fick ytterligare några hästkrafter och med obegränsad tillverkningsvolym.

Volvo V70R AWD, vår provbil, är den senaste variationen på detta tema och den vansläktas inte. Motoreffekten är nu uppe i 265 hk och priset har passerat 400 000-strecket med bred marginal.

För den oinvigde är exteriören svår att skilja från en vanlig V70. De dubbla avgaspiporna och den diskreta gradbeteckningen R AWD på bakluckan ger dock en fingervisning om vad som rullar framför. Och Volvo har inte sparat på krutet när det gäller standardutrustning. Här finns det mesta - allt från femstegad "tänkande" automatlåda (känner av hur aggressivt föraren kör och växlar därefter) till 16-tums specialfälgar och borstad aluminium i instrumentpanelerna. En suverän ljudanläggning och en snygg och mysig specialklädsel i alcantara i de elmanövrerade stolarna är grädde på moset

Stolarna är värda ett kapitel för sig. Det är få biltillverkare utom möjligen Saab som kan erbjuda så ypperlig sittkomfort som Volvo. Inställningsmöjligheter och stolsutformning är i världsklass. Annars lämnar åkkomforten i V70R en del övrigt att önska.

Chassiet är sänkt och uppstyvat för att klara sportigare körning. Nackdelen är att det styva chassiet i kombination med extrema lågprofildäck (45-profil) ger stötig gång. Varje ojämnhet i vägbanan vidarebefordras in i kupén. Det blir tröttande i längden. Direkt irriterande är den dåliga vändcirkeln på 11,3 meter. En vanlig V70 GLT klarar att svänga runt på 10,2 meter. Skillnaden är högst påtaglig vid till exempel parkeringssituationer i stan. Vindbrus, vägbuller och spårkänslighet vittnar om att grundmodellen 70-serien (tidigare 850) har några år på nacken.

En motoreffekt på 265 hästkrafter och ett imponerande vridmoment (kraft) på 350 Nm redan vid ett motorvarv 2400, gör V70R till en urpräglad körmaskin. Men med T-gul i färskt minne så tackar vi för fyrhjulsdriften.

Tillsammans med antispinnsystemet ser den till att kraften når ner i asfalten och inte försvinner i ett rökmoln från framdäcken.

Turbomatningen och automatlådan ger en viss fördröjning, men när accelerationen efter någon sekunds tvekan infinner sig blir man knappast besviken. En motor av det här virket skriker ibland efter att få växlas manuellt men Volvo har ingen bra förklaring till att V70R bara levereras med automat.

Den råstarka motorn är en törstig best. Volvo uppger att förbrukningen vid blandad körning ska stanna på 11,7 liter/100 km, alltså nästan i nivå med en modern V8. Volvons höga vikt (tjänstevikt 1 733 kg) och fyrhjulsdrift kräver sin tribut.

Vi mätte 13 liter efter att huvudsakligen ha testkört på 110-sträckor. Bensintanken rymmer 66 liter så på långresor gäller det att ha bensinkortet i beredskap. Det ska dock erkännas att vi understundom gasat lite extra för att känna musten när turbon börjar arbeta.

Volvo vill gärna marknadsföra V70R som en praktisk familjebil - och det är den också - en bekväm och säker laståsna. Men det är knappast huvudskälet till att man ska lägga upp 419 000 kronor hos handlaren. Och här lever V70R AWD farligt. Utomlands är Volvo ett prestigemärke och kunderna är beredda att lägga en extra slant för kylarmärket. Vi svenskar brottas fortfarande med fördomar från PV:s tid. Och visst har Volvo tuffa medtävlare. Mercedes, BMW och Audi har kombimodeller som kan erbjuda en rejäl match både när det gäller pris och prestanda.

© calle.ericsson@dn.se

08-738 19 19

Fakta/ Volvo V70R AWD

(fabriksuppgifter)

Pris: 419 000 kr.

Motor: tvärställd rak 5-cyl, turbo, 4 vent/cyl, volym 2,4 liter,effekt 265 hk vid 5 700 varv/min, vridmoment 350 Nm vid 2 400- 5 100 varv/min.

Kraftöverföring: fyrhjulsdrift med viskokoppling, femstegad automatlåda som standard.

Längd/bredd/höjd: 472/176/142 cm.

Bensinförbrukning: 11,7 liter/100 km vid blandad körning.

Fartresurser: acceleration 0-100km/tim 7,4 sek, toppfart 245 km/tim.

Konkurrenter: Audi A 6 Avant 2,7 biturbo quattro, BMW 528i Touring, Mercedes E 320 Kombi 4-matic, m fl.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt