Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter

Android fortsätter utmana

Tre nya smarta Androidtelefoner i flaggskeppsklassen har samtidigt landat i butikerna. Sannolikt konkurrerar de mer med varandra än med Apples Iphone.

Ett par år efter Apples lansering av den första smarta telefonen 2007 kom de stora elektroniktillverkarna med tekniskt jämbördiga telefoner. De bästa titulerades ofta ”Iphonedödare” eller ”Iphoneutmanare”.

De sportmetaforerna känns fel i dag och ser man hur ursinnigt respektive operativsystem försvaras på en del håll borde man kanske hellre använda religiösa jämförelser, till exempel protestanter och katoliker.

Men det finns förstås ett enkelt svar på varför så förhållandevis få väljer att byta sida. Efter ett ha lärt sig hur en komplicerad manick som en smartphone fungerar lockar det inte att sätta sig in i ett nytt operativsystem.

Inom Androidvärlden är läget mycket mer komplicerat än hos Apple. Det vräks ut nya modeller och i dag kan man köpa en riktigt hyfsad Androidtelefon för ett par tusen kronor.

Så varför köpa något av de nya flaggskeppen som kostar tre gånger så mycket? Ett svar är att de alla är snäppet bättre än föregående års modell, ett annat är att det alltid är kul att ha det senaste.

Alla tre bolagen har, till skillnad från Apple, svårt att tjäna pengar på sina flaggskepp. Samsung vinstvarnade nyligen, Sony har stökat om ordentligt bland sina produktionsenheter och HTC har gått back flera kvartal i rad.

Alla tre modellerna har den senaste versionen av Android, Kitkat, och de har samma processor, Snapdragon 801.

De rekommenderade priserna utan abonnemang är runt 6 500 kronor för HTC One och Galaxy S5 medan Sonys modell är en femhundring billigare.

Förra året hade Samsung drygt 32 procent av den internationella smartphonemarknaden, Apple 15,5 procent, Huawei, LG och Lenovo runt eller strax under 5 procent. Gruppen övriga, dit både Sony och HTC hör, har dock närmare 38 procent av marknaden.

Källa: Strategy Analytics