Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Nyheter

Flygföreträdare anklagar ledande forskare för ­”alternativa fakta”

Politiska beslut om flyget vilar på alternativa fakta och hittepå-uppgifter, säger Henrik Littorin, generalsekreterare för branschorganisationen Svenskt Flyg.

Att svenskarnas flygresor orsakar lika mycket utsläpp som från samtliga bilresor är ”alternativa fakta”, enligt Henrik Littorin.

Hans uttalande kommer i en video­intervju som ligger på sajten flygkanalen.se. Bakom sajten finns organisationen Sveriges regionala flygplatser och det är deras vd Peter Larsson som är intervjuare.

Uppgifterna om flygets klimat­påverkan finns i rapporten ”Utsläppen från svenska befolkningens internationella flygresor” som publicerades 2016 och som används av bland annat Naturvårdsverket.

Henrik Littorin hävdar i intervjun att de ledande svenska forskarna från Chalmers och KTH, som ligger bakom rapporten, har en agenda att begränsa flyget. När DN ringer upp står han fast vid påståendet.

– Det har de deklarerat öppet. Jörgen Larsson har jämställt flygning med rökning och alkohol, det är gjort för att tydliggöra hur skadligt flyget är, säger Henrik Littorin.

– De har en agenda att lyfta fram och hitta sådant som ökar folks betalningsvilja för flygskatten.

Jörgen Larsson är forskare på Chalmers med inriktning på styrmedel inom flygsektorn och en av fyra forskare bakom rapporten. Han förnekar att de skulle styras av någon agenda.

– Absolut inte, det är ett absurt påstående. Vi analyserar olika sätt för att minska utsläppen, vi tittar på teknisk potential, eldrivna flygplan och även möjligheterna att ersätta flygresor med tåg, säger han.

– Det är snarare flygbranschen som inte tittar på samtliga möjligheter för att nå klimatmålen. Det kan han göra men som forskare som står bakom ett allmänintresse är det viktigt att analysera alla alternativ.

Han kan inte påminna sig att han jämfört flyg med rökning.

– Det känner jag inte igen. Men i samtal kan jag ha gjort det när jag har beskrivit hur förändringsprocesser i samhället går till, säger Jörgen Larsson.

Uppgiften i rapporten att svenska invånares flygresor orsakar cirka 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter, ungefär lika mycket som personbilstrafiken i Sverige, hävdar Henrik Littorin är felaktig.

– Forskarnas uppgifter är vidlyftiga antaganden. Vi tittar på de koldioxidutsläpp som genereras av de flyg som startar från svenska flygplatser och då är utsläppen 3 miljoner ton koldioxid, säger Littorin.

Han hänvisar till Naturvårdsverkets statistik för utsläpp som bygger på hur mycket flygbränsle som tankas i Sverige. 

– Talar man enbart om koldioxid­utsläpp från bränslen som tankas i Sverige bortser man från utsläpp efter mellanlandningar och de som orsakas av höghöjdseffekten, och de verkar inte lobbyorganisationen Svenskt flyg vilja kännas vid, säger Jörgen Larsson.

Han påpekar att även Transportstyrelsen räknar med att flygets utsläpp av bland annat vattenånga på hög höjd står för nästan hälften av flygets utsläpp.

Anklagelserna i intervjun om att de skulle ha en agenda kom överraskande.

– Jag är förvånad över retoriken, säger Jörgen Larsson.

– De är arga för att de är vana vid att flyget är helt oreglerat. Medan vägsektorn har varit utsatt för flera politiska styrmedel har flyget hittills klarat sig undan. Nu reagerar de på samma sätt som bilsektorn gjorde när bilens miljöeffekter började anas.

Henrik Littorin återkommer flera gånger under intervjun till att flygpolitiken bygger på ”alternativa fakta” och ”hittepå-uppgifter”. DN ber honom förtydliga vad han menar:

– I de senaste veckornas debatter har det varit prat om att flyget är den största utsläppskällan och det stämmer inte, säger han.

Luftfarten bidrar till en uppvärmning av klimatet via förbränning av flygbränsle vilket främst bildar koldioxid och vattenånga.

Då luftfartens utsläpp till största delen sker på hög höjd i atmosfären bidrar även andra ämnen (utöver koldioxid och vattenånga) till att flygets totala påverkan på klimatet är omkring dubbelt så stor som ­enbart flygets utsläpp av koldioxid.

Källa: Transportstyrelsen