Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-16 00:44 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/nyheter/kinesisk-jattehamn-ett-sakerhetshot/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Nyheter

”Kinesisk jättehamn ett säkerhetshot”

Planerna på en kinesisk jättehamn i Lysekil kan snart vara ett minne blott. Det säger konsulten Tommy Niklasson, som ser sig som initiativtagare till det kritiserade projektet. Men skeptikerna tvivlar och menar att ”Lysekina” är en del av Kinas politiska strategi och att både miljö- och säkerhets­intressen är hotade.

Utsikten från klipporna är magnifik. Där ute syns Lilla och Stora ­Kornö och den farled där segel­båtar går i långa led om sommaren. I fram­tiden kan den trafikeras av fartyg av en helt annan storlek. ­Lysekils kommun har ställt sig positiv till att undersöka möjligheterna för en kinesisk affärsgrupp att etablera Nordens största containerhamn, som ska kunna ta emot upp till 400 meter långa båtar.

Magnus Sederholm spejar ut över inloppet till Brofjorden, där den gigantiska anläggningen är tänkt att ligga. Han är en av de mest hög­ljudda kritikerna.

– Vi kan inte ha det så att en liten kommun som Lysekil bestämmer över sådant som är av riksintresse. Det här handlar inte bara om miljö utan också om säkerhetspolitik och vad som händer om vi låter en stormakt som Kina bygga en djuphavshamn i Sverige, säger han.

Sederholm är läkare med ett ­militärt förflutet. Han har även tillbringat tid i Kina som gästprofessor och eftersom han också under delar av året bor i grannkommunen Sotenäs känner han sig väl insatt i en problemställning med många dimensioner.

– Jag ser som min uppgift att väcka riksintresse för de här hamnplanerna, så att de kan stoppas innan de gått för långt, säger Sederholm, som anklagar lokala politiker för att ha försökt dölja vad som är på gång.

Det gäller dock inte miljöpartisten Inge Löfgren. Det var han som i november i fjol läckte ett protokoll från ett möte med tre konsulter som arbetar för Hongkongbaserade Sunbase International Holdings och där de storslagna planerna presenterades. Man ville inte bara bygga­ en jättehamn utan också infrastruktur i form av järnväg, motor­väg och en bro över Gullmarn. Man utlovade dessutom investeringar i äldrevård, skola och sjukhus. Här skulle byggas ett lyxhotell vid in­loppet till Lysekil.

Löfgren berättar att han mejlade ut informationen på kvällen klockan tio och att uppgifterna snabbt väckte stor uppståndelse.

– Klockan sju nästa morgon var det som att halva Sverige hört av sig. Det blev oerhörda reaktioner, inte bara för att man tänker använda ett område mitt i Bohuslän, som är ett av de känsligaste som Sverige har, utan också för att en diktatur som Kina kan komma hit och inte bara bygga hamnen utan även ta hit arbetare som ska sköta den, säger Löfgren.

När tidningen Fokus berättade att Sunbase ägs av affärsmannen Gunter Gao Jingde, som har en nära relation till den kinesiska ledningen, samt att Sunbase 18 markområden i Hongkong upplåts åt Kinas militär blev upprördheten än större.

Bakom ett bord i kommunhuset på Kungsgatan sitter kommunalrådet Jan-Olof Johansson (S) och Michael Johansson, som är chef för kommunens avdelning för hållbar utveckling. De välkomnar möjligheten att få svara på frågor kring om hur kommunen agerat och korrigera saker i rapporteringen som de anser varit felaktiga. Framför allt betonar de att projektet, som i folkmun döpts till ”Lysekina”, inte är långt framskridet och att man inte pressats av de kinesiska intressena att komma med ett snabbt svar.

– Vi blev ombedda att inom tio dagar svara om kommunen över­huvudtaget kunde tänka sig ett sådant här projekt, annars fanns det ju ingen anledning att gå vidare. Nu vill vi ha mer information, säger Jan-Olof Johansson.

Kommunstyrelsens ordförande förklarar att planerna på en storhamn i Brofjorden långt ifrån är nya. Så sent som 2014 fanns tankar på att skeppa malm från Bergslagen via en nyanlagd hamn i det aktuella området, men när malmpriserna föll gjorde även projektet det. Containerhamnen skulle bli granne med raffinaderiet Preemraff, som är Lysekils i särklass största arbetsgivare och som har långt gångna planer på expandera. Men eftersom ägaren, shejk Mohammed Hussein Al-Amoudi, hör till de kända personer som gripits anklagad för korruption i Saudiarabien har ett rykte uppstått att de kinesiska intressena ser en möjlighet att köpa raffinaderiet för att få tillgång till den mark som är en förutsättning för hamnen. Karlshamns kommuns beslut om att upplåta stadens hamn till ryska intressen har fått kritiker som Magnus Sederlund att varna för att lilla Lysekil med drygt 14 000 invånare kommer att bli nästa exempel. Men ingen har hittills bekräftat ryktena.

Michael Johansson säger att Lysekils kommun visserligen inte har befogenhet att stoppa en eventuell företagsaffär, men också att kommunen varken kan eller har för avsikt att skapa en gräddfil för kineserna.

– Vissa frågor kring det här projektet är sådana som inte vi kan avgöra, utan det är beslut som måste fattas av riksdag och regering. Men innan vi kan vidare högre upp måste vi kunna presentera mer information, säger Johansson.

Därför har kommunen, genom att ställa ett antal frågor till Sunbase, inlett något som man själva kallar en förstudie. Jan-Olov Johansson säger att han ångrar benämningen eftersom den indikerar att man kommit mycket längre än man egentligen gjort. Annars tycker kommunens båda företrädare att man agerat som man bör.

– Om vi inte sagt oss vara villiga att lyssna på personer som vill föreslå en större företagsetablering, det hade väl varit direkt felaktigt, säger Michael Johansson.

På sitt kontor i centrala Göteborg sitter konsulten Tommy Niklasson och lyssnar till farhågorna kring det projekt han haft i huvudet i många år. Nicklasson kommer från Lysekil och enligt honom har de gigantiska planerna inte sitt ursprung i Kina utan hos en Lysekilsbo med stark entreprenörsanda, som först i höstas hittade intresserade investerare.

Han håller med Jan-Olov Johansson om att historien fått för stora proportioner och tycker att oron för att hamnen skulle vara del av storslagna kinesiska politiska ambitioner är överdrivna.

– Jag är ingen världspolitiker och har inte funderat i de termerna. Jag är en entreprenör som försöker dra industri till Västra Götalandsregionen. Geely har gått in i Volvo, tunnelbanan i Stockholm drivs av ett Hongkongföretag, det där blir en absurd diskussion, säger Niklasson.

Han förklarar att kontakten med Sunbase kom genom hans konsultkollega Xuezhu Åberg, som härstammar från Kina. Ägaren Gunter Gao Jingdes kopplingar till kommunistregimen vill Niklasson inte diskutera, utan säger att om det skulle finnas etiska problem är det något som han utgår från kommer att bedömas av svenska myndigheter.

Niklasson, som även involverat den förre personalchefen på Volvo Personvagnar, Björn Sällström, i projektet betonar att det bara är på idéstadiet, men också att ”Lysekina” inom kort kan vara ett minne blott.

– Även jag har ställt ett antal frågor till Sunbase. Det finns en risk för att de tycker att deras hamn inte får plats i Brofjorden och då faller saken, säger han.

Företaget Geely, sedan tidigare ägare av Volvo personvagnar, köpte nyligen en stor aktiepost i AB Volvo. Geelys utvecklingsbolag, CEVT, planerar ett högkvarter för 3 500 anställda på Lindholmen i Göteborg, där det ska finnas plats för både lägenheter och hotell.

Biltillverkaren Nevs i Trollhättan ingick i november ett större samarbets­avtal med kinesiska Didi, vars taxitjänst liknar Uber.

Nyligen stoppades planerna på ett kinesiskt generalkonsulat på ett 11 000 kvadratmeter stort område i Delsjön i Göteborg.

I Lysekil har det Honkongbaserade företaget Sunbase visat intresse för att etablera Nordens största containerhamn.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt