Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter

Rekordlågt förtroende för myndigheterna

Myndigheternas anseende hos det svenska folket är rekordlågt. Det visar Myndighetsbarometern, en undersökning gjord av kunskaps- och analysföretaget Nordic Brand. – Det kan ses som början på en nedåtgående trend, att förtroendet för det som är etablerat i samhället sjunker, säger vd:n Robert Gelmanovski.

För första gången sedan Myndighetsbarometern presenterades år 2009 får ingen av de myndigheter som undersökts över 70 i anseende­index, på en skala från 0 till 100.

Drygt hälften har ett rentav svagt anseende och för tre myndigheter – Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Försäkringskassan – är det ”extremt dåligt”.

I topp ligger myndigheter som arbetar med säkerhet. SOS Alarm, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Säpo har mellan 64 och 66 i index. Polisen kommer strax därefter på 62.

– Det kan bero på att säkerhetsfrågorna stått i fokus den senaste tiden, särskilt efter terrorattacken på Drottninggatan. Folk tycker att myndigheterna skötte det väldigt bra.

Att Säpo är hemlighetsfull om sin verksamhet verkar inte vara något större problem för förtroendet, i jämförelse med övriga myndig­heter.

– Folk tycker att de kommunicerar bra i förhållande till att de inte får säga så mycket, säger Robert Gelmanovski.

Både MSB och Säpo toppar, tillsammans med UD, även listan som de mest attraktiva arbetsplatserna.

Relativt högt förtroende har befolkningen även för Skatteverket, Konsumentverket och SCB. Men ingen myndighet når en attraktionsnivå eller förtroendenivå som de mest attraktiva företagen inom näringslivet.

I botten ligger Arbetsförmedlingen, både vad gäller förtroende och attraktionsnivå. På indexskalan klassas förtroendet som extremt dåligt. Likaså är stödet för myndighetens existensberättigande ­mycket lågt.

– Det är ett stort problem för en myndighet att ha ett lågt anseende samtidigt som folk inte tycker att den behövs, eftersom den finansieras av våra skattemedel säger Robert Gelmanovski.

De svaga punkterna – för Arbetsförmedlingen liksom Försäkringskassan och Migrationsverket – är bilden av hur ledarskapet fungerar och av hur de genomför sitt uppdrag.

– Folk tycker inte att de utför sitt arbete på rätt sätt. Men det är ganska naturligt att en myndighet som migrationsverket har sämre anseende än Konsumentverket, med tanke på deras olika uppgifter.

Det allt lägre förtroendet är inte isolerat till statlig verksamhet utan något som genomsyrar hela samhället, enligt företagets under­sökningar.

– Vi ser en allmän trend att medborgarna blir allt mer cyniska. Hela den allmänna debatten om vad som ingår i etablissemanget och vad man kan lita på innebär en förändring av förtroendet för politiker, myndigheter och näringsliv, säger Robert Gelmanovski.

Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsförmedlingen, tror att myndighetens låga anseende till viss del beror på att verksamheten diskuteras flitigt i politiken.

– Varje parti har förslag och synpunkter på vår verksamhet. Det vore ju konstigt om det inte påverkade, människor tar ju ändå följe i politiken, säger han.

Anser ni att ni har ett problem med ert förtroende bland folket?

– Ja, det anser vi. Vi har tittat på fler rapporter av detta slag och tar det på fullaste allvar. Vi är medvetna om att många tycker att vi är för lite service och för mycket av ett kontrollorgan. Många efterfrågar digitalisering och vi jobbar intensivt med att utveckla digital service.

Myndigheterna med högst förtroende:

SOS Alarm: 66

MSB: 65

Skatteverket: 64

Säpo: 64

Konsumentverket: 63

SCB: 63

Myndigheterna med lägst förtroende:

Arbetsförmedlingen: 30

Migrationsverket: 35

Försäkringskassan: 39

Pensionsmyndigheten: 51

Skolverket: 52

Statens Fastighetsverk: 53

Socialstyrelsen: 53

Studien genomfördes i juni 2017 och omfattar drygt 8 000 intervjuer i ett statistiskt validerat urval av den svenska befolkningen mellan 18 och 74 år. Nordic Brand är delägt av Stockholms universitet.

Källa: Myndighetsbarometern, Nordic Brand