Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-16 19:39 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/pa-stan/gorel-crona-regisserar-froken-julie-strindbergs-kammarspel-i-nytt-ljus/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
På stan

Görel Crona regisserar "Fröken Julie". Strindbergs kammarspel i nytt ljus

Skådespelaren Görel Crona sätter upp Strindbergs "Fröken Julie" och hon har valt att regissera föreställningen utan doft av vare sig njure eller syrén. Med helt nya tag, men med kärleksfull respektlöshet har hon ställt storyn på sin spets genom att låta Sveriges främsta flamencosångare, Rojelio de Badajoz Duran, sjunga ut sin vånda i Strindbergs kammarspel. Wow!

- Det är en fröjd att sätta upp en pjäs som spänner mellan himmel och helvete, som pendlar mellan aktion, spänning, sensualism, hat och kärlek. Men tvingas vända ut och in på sig själv, på gott och på ont, säger hon.

I Görel Cronas uppsättning är överklassflickan Julie en förvirrad, nervig kvinna i PMS-stadiet. Uppväxt i en kärleklös familj med föräldrar som ständigt var oense om hur hon skulle uppfostras kommer Julie ofrånkomligt att förlika sig med barnet. Att bryta med det förflutna tycks som en omöjlighet.

- Det tar tre generationer att komma loss från sin egen historia, så egentligen är det inte särskilt konstigt, säger Görel Crona.

Julie vet inte hur hon ska handskas med den kvinna hon är - eller snarare - den till hälften kvinna och till hälften man hon är.

- Det är komplext, se det som en pågående process. Man måste gå till sig själv, till sina egen rädslor, sin egen lust och sin egen dödsskräck för att kunna rama in henne.

I August Strindbergs kammarspel "Fröken Julie" (1888), ett av mästerverken i den europeiska naturalistiska dramatiken, sker alla tänkta erotiska möten bakom en gardin.

- I vår avskalade, nakna uppsättning händer allt mitt på scenen, även det mest förbjudna, säger Görel Crona.

Strindberg skrev "Fröken Julie" under en tid när han var som mest inspirerad av Jung.

- Guldäggen som Jean talar om är alltså inget annat än förtäckta, sexuella symboler.

Julie (Yaba Holst), är den bortskämda överklassflickan som låter sig förföras av den stilige, sympatiske betjänten Jean (Rafael Edholm). Kokerskan Kristin (Annett Duran), blir den som hamnar i skärselden mellan lust, passion och smärta, samtidigt kommer hon att stå för den trygga människan, grundbulten. Jean och Julie kommer att stå för något de egentligen inte är.

Livet och vardagen skildrad under en och en halv timme blir till ett slags ständig kamp. "Julie vill ner i smutsen, in i kroppen, köttet..."

- Jag kan inte tänka mig att Strindberg läste snusklitteratur, scenariot hittade han någon annanstans. Hans språk är lika genialt som kraftfullt i sin uppbyggnad, även om tiden lagt lite damm på vissa scener känns det inte solkigt.

Trots det, eller just därför att Görel Crona valt att experimentera, och göra en modern uppsättning av "Julie", är hon säker på att den skulle tilltala Strindberg.

- Om Strindberg spökar på sin intima teater

Det är klart! Och han vet att jag inte snott rekvisitan.

Det är vad skådespelarna inte säger som är intressant, inte vad de säger.

- Jag har medvetet bearbetat Strindbergs språk och kryptiska undertexter. På det sättet blev scenariot mer tillgängligt.

SUSANNA HELLBERG

"Julie". Strindbergs Intima Teater, Norra Bantorget. Premiär i dag, fredag, kl 20. Ingår i Strindbergsfestivalen.

Rafael Edholm, Yaba Holst, Annett Duran, Rojelio de Badajoz Duran och Alma i Görel Cronas uppsättning av "Julie" på Strindbergs Intima Teater.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt