Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Nyheter

Nya terapin: Bli snäll mot dig själv

Är du överdrivet självkritisk och går och ältar dina misslyckanden? Med den nya terapiformen compassion focused therapy övar man sig på att bli snällare mot sig själv.

”Vad dum jag är, det här borde jag ha fattat”. ”Nej, nu ska jag inte gråta och vara en lipsill”. Det finns massor av exempel på när vi är omotiverat kritiska mot oss själva. Många människor är bra på att visa medkänsla och tolerans mot andra personer – men inte lika bra på att känna värme mot sig själva.

Självkritik och skam blir mer och mer uppmärksammat inom psykoterapin, framför allt genom compassion focused therapy (CFT). Det är ett terapeutiskt förhållningssätt som övar oss i att känna mer medkänsla med oss själva.

CFT har utvecklats av den brittiske kbt-psykologen och professorn Paul Gilbert. Han har ägnat en stor del av sin forskning åt att förstå hur skam och överdriven självkritik kan behandlas och har startat Compassionate mind foundation, som arbetar för att föra ut CFT över världen.

Psykologen och psykoterapeuten Christine Bertlin och psykoterapeuten och socionomen Magdalena Bluhme driver en terapimottagning i Stockholm och har gått flera kurser i England under ledning av Paul Gilbert. Nu arbetar de med CFT på sin mottagning. Syftet med CFT är att uppmärksamma självkritiken och försöka ta ifrån oss känslan av skuld, säger Magdalena Bluhme.

– Du kan ha gått igenom en lång tids terapi utan att självkritiken uppmärksammas, eftersom det sker under ytan. I värsta fall kan skuldkänslor underminera den terapeutiska funktionen – och resultatet av den. Många tankar och känslor kanske känns för skamfyllda att ens tala om i terapisituationen, så vi bär det och gömmer det inom oss själva.

I en terapi med fokus på medkänsla arbetar man med att identifiera hur självkritiken påverkar personens liv och använder flera olika metoder för att han eller hon ska få en varmare och mer förstående hållning till sig själv. Det kan börja med att patienten får se en bild på till exempel ett djur och får beskriva sina känslor kring det. Målet är att personen i fråga så småningom ska känna samma värme mot sig själv som man känner för djuret på bilden.

Psykologerna Christina Andersson och Sofia Viotti arbetar med en av flera studier om compassion i Sverige. De skriver också en bok om compassionfokuserad terapi. Christina Andersson säger att compassionfokuserad terapi ökar möjligheterna att känna sig lugn och trygg i situationer som känns svåra. Compassion handlar även om att förstå att livet är gans­ka tufft ibland och att den stora konsten är att förhålla sig till det.

– I en svår situation som man ändå måste igenom kan man lära sig att tänka ”Vad behöver jag nu för att känna mig trygg?”. Det är lugnande. Eller så kan man se en person för sitt inre som gjort något gott, vilket påverkar strukturer i vår hjärna som minskar känslan av hot och minskar kroppens stressreaktion, säger Christina Andersson.

Magdalena Bluhme ser nästan dagligen hur hennes patienter kämpar med sin självkritik.

– En klient kan säga ”Vad dum jag är, det här borde jag ha fattat”. ”Vad hård du är mot dig själv, det här är inte så lätt”, säger jag då. Sedan försöker vi hjälpa dem att vara kvar i känslan av skam som de ­förmedlar. Skam är ofta ett försvar för något annat, underliggande, säger Magdalena.

Christine Bertlin säger att forskning visar att många psykiatriska tillstånd har betydande inslag av självkritik.

– Det innebär att man kan komma åt flera problem med CFT som metod. Att försöka bli mer vänlig mot sig själv kan jämföras med att gå till ett gym och öva upp sina muskler. Självkritiken blir ofta tydlig när det kommer motgångar. Vi utvecklas när vi kan börja känna med och trösta oss själva.

Fakta. Så kan compassion focused therapy fungera

I en terapi med fokus på medkänsla kan du:

... få hjälp att identifiera dina självkritiska tankar och de negativa konsekvenser de har för ditt liv.

... få förståelse för hur hjärnan fungerar när du är självkritisk och hur du kan påverka det.

... få förståelse för hur självkritiken har utvecklats och hur det inte kan vara ditt fel.

... få syn på dina styrkor och hur du kan använda dig av dem även när du har motgångar.

... få hjälp att identifiera när du känner dig hotad av dina tankar eller i relationer.

... få hjälp att hitta metoder för att lugna dig själv.

Källa: Christine Bertlin