Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-13 03:52 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/sport/nicorette-vann-latt/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sport

"Nicorette" vann lätt

Fakta/Ludvig Ingvall

Smeknamn: Ludde.

Ålder: 44 år.

Familj: gift med Merle, född i Kapstaden, tre döttrar, tidigare bosatt i Nynäshamn, numera i södra Portugal. Merle var tidigare prima ballerina i nationalbaletten i Sydafrika.

Klubb: KSSS, Stockholm.

Yrke: seglare och marknadsekonom.

Meriter: vann på torsdagen med båten Nicorette seglingsklassikern Sydney-Hobart, han har tidigare vunnit Fastnet Race och Gotland Runt, har gällande hastighetsrekord över Atlanten, 4 700 kilometer med tiden elva dygn, 13 timmar, 22 minuter och 29 sekunder. Han har deltagit i flera jorden runt-kappseglingar och var under andra Whitbread-seglingen skeppare på finska "UBF". Räddade då besättningen på en konkurrerande båt, "Martela" som tappat kölen utanför Sydamerikas kust.

+++

Den första båten byggde hans far, en enkel jolle i plywood.

På torsdagseftermiddagen nådde Ludde Ingvall, 44 år och tävlande för KSSS i Stockholm, sitt livs mål.

I DEN 56:E UPPLAGAN av klassikern Sydney-Hobart race, havskappseglingens mest spektakulära tävling, var Ludde Ingvalls "Nicorette" första båt vid Battery Point, det klassiska slutmålet i hamnbassängen i Hobart, Tasmanien.

I "Nicorette", en maxirater, 80 fot lång (25 meter) och med 39 meter hög mast, hade Ludde sällskap av ytterligare två medlemmar i KSSS, Ola Åstradsson, andre skeppare och Johan Wachenhaut, fördäcksgast.

- Ett stycke kappseglingshistoria, kanske det största en svenskägd båt presterat, säger en upprymd Gunnar Ekdahl, 57 år, KSSS:are även han och jämte Ingvall och Åstradsson ägare till "Nicorette".

Ludde Ingvall, född i Helsingfors och bosatt i Portugal, är en av världens mest erfarna havskappseglare. Lika skicklig på haven som vid förhandlingsbordet med sponsorer och ekonomiska uppbackare. Efter utbildning i den finländska skärgården hamnade Ingvall som ung student i Kapstaden, Sydafrika.

Han studerade ekonomi och marknadsföring - kunskaper som kom väl till användning då han efter kontakter med Pharmacia byggde den första "Nicorette".

Den maxirater som nu betvingat ökända Bass Strait, havssundet mellan Australien och Tasmanien, och seglat 630 sjömil i mycket hårt väder med stormbyar upp till 25-30 meter i sekunden vindhastighet är den tredje "Nicorette"-båten. Den byggdes i Sydafrika hösten 1999 och värderas fullt utrustad till 12-14 miljoner kronor. Båten bär bland annat en spinnaker på 640 kvadratmeter och har 16 mans besättning.

- Ett havsvidunder, en maskin som i Luddes händer lyder på minsta rörelse, säger Gunnar Ekdahl ömt.

Deltagandet i Sydney-Hobart möjliggjordes ekonomiskt av Phamacias australiska dotterbolag. Tidigare under året har Ludde Ingvall varit uppknuten av försäkringsjätten Skandia, det var också under det namnet som Ingvall var andra båt i årets Gotland Runt.

Triumfen är den första för den här båten. I jungfruturen, Kapstaden-Rio de Janeiro i januari i år, bröts bommen efter tolv timmar och båten tvingades återvända i hamn för reparation.

Ludde Ingvall slets mellan tv-bolag och intervjumikrofoner när han vid sju-tiden på fredagsmorgonen, lokal tid, hade Dagens Nyheter i mobiltelefonen.

- De sista sjömilen hade vi en storm med 30 sekundmeters vindhastighet rakt i ansiktet. Det kom mycket överraskande och vi förlorade förseglet. Det ligger nu begravt i Stormy bay, ett passande namn när kroppen värker och alla kroppens sinnen egentligen har slutat att fungera.

Ludde Ingvalls triumf är också stor revansch för 1997 års tävling då han tvingades bryta sedan "Nicorett" inte klarat havets påfrestningar.

- Vad är störst, det här eller 1995 seger i Fastnet Race

- Det är på samma nivå - trots att det är två helt skilda tävlingar med olika vindar, hav och strömförhållanden. Jag är lika lycklig över att ha vunnit båda.

Efter sedvanligt segerdopp och champagnefest väntade ett telefonsamtal med bäste kompisen Gunnar Ekdahl.

- Jag har havskappseglat i 35 år, ju äldre du blir, ju längre bak i båten hamnar du. Till slut finns det ingen plats alls. Men nog hade jag gärna varit med på den här seglatsen, säger Gunnar Ekdahl.

Kjell Nilsson

kjell.nilsson@dn.se

08-738 10 38

Fakta/Nicorette

Den första "Nicorette"-båten hade alpina stjärnan Pernilla Wiberg som beskyddare. I juni 1994 presenterades båten i Stockholm och Pernilla önskade "Nicorette" lycka och välgång. Ett år senare vann Ludde Ingvall brittiska Fastnet Race, den gamla världens svar på Sydney Hobart, med Nicorette. Efter ytterligare en Nicorette-båt, som bland annat tog Ingvall till seger i Gotland Runt och slog nytt hastighetsrekord över Atlanten, byggdes i Sydafrka hösten 1999 den seglingsmaskin som nu vann klassikern Sydney-Hobert-race. Nicorette seglar för svensk flagg och var anmäld av KSSS, Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm. Båten kommer under 2001 sannolikt att chartras av försäkringsbolaget Skandia och kommer då att segla under försäkringsbolagets namn med Ingvall som skeppare och projektansvarig.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt