Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Alkohol mer tillgängligt än någonsin

Sociala medier har gjort alkohol mer tillgängligt än någonsin. Säljarna riktar sig direkt mot ungdomar och annonserar helt öppet på ­exempelvis Instagram – men risken att åka fast är liten, menar poliser DN pratat med.

En enkel sökning på Instagram resulterar i otaliga konton som öppet annonserar försäljning av starksprit, men också droger och vapen.

Flera konton uppger telefon­nummer för direktkontakt och erbjuder utkörning. Och det dröjer inte länge innan DN får kontakt med några av säljarna som erbjuder starksprit för några hundra­lappar. Ett par timmar senare träffar vi en langare på en pendeltågsstation i Stockholm.

Överlämningen av flaskan och pengarna går snabbt, 200 kronor för en flaska Stolichnaya-vodka (DN har förverkat vodkan). Personen DN träffar är ung och scannar hela tiden av sin omgivning med nervös blick.

När pengarna överlämnats går langaren vidare – till tre killar i gymnasieålder. Scenen upprepar sig, han nickar mot dem och de slår följe bakom stationen.

Sociala medier har tillgängliggjort alkohol för unga. Det säger Mathias Sjöberg, överläkare på Maria ungdoms akut.

– Det är så ungdomarna kommer i kontakt med alkohol i dag och därför är det väldigt viktigt att man arbetar mot problemet.

Under valborg provar många ungdomar alkohol för första gången och på Maria ungdom rustar man med dubbel bemanning för att hantera det ökade inflödet.

– Många unga debuterar på Valborg, men inte yngre nu än tidigare. Extremfallen är tolv år, säger Mathias Sjöberg.

De allra svåraste fallen hamnar direkt på akutsjukhusen, som kan erbjuda intensivvård. Men runt 20–25 personer väntas passera ­Maria ungdom, varav merparten får stanna över natten.

Stockholms stads årliga enkät har länge pekat på en minskning när det kommer till ungas alkoholkonsumtion, allt färre dricker alkohol. Men på Maria ungdom varnar man samtidigt för en oroande utveckling.

– Skillnaden i dag är att man berusar sig på starksprit i större utsträckning. Nu för tiden alkohol­debuterar man sällan på folköl, eller andra svagare alkoholsorter. Man avancerar inte i styrka utan går direkt på starkspriten. Det tror jag beror på att starkspriten är mycket mer tillgänglig i och med sociala medier, säger Mathias Sjöberg.

Han fortsätter:

– Det gör drickandet mer allvarligt. Med lägre alkoholhalt hinner du kanske känna av ett illamående och sluta dricka i tid, men med starksprit kan man bli förgiftad innan kroppen ens hunnit registrera det.

Enligt Stockholms stads undersökning är det vanligaste sättet att få tag i alkohol via kompisar eller kompisars syskon. Det finns ingen säker statistik över hur vanligt det är att ungdomar kommer över alko­hol via sociala medier. Endast tre procent av niorna uppger att de köpt via internet. Men enligt länsstyrelsen kan det vara så att ungdomar köper till andra via nätet och att siffrorna därför blir missvisande.

– Tillgängligheten har förändrats. På min tid var det ett helt projekt att få tag på alkohol. Det är det inte i dag, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ, ett dotterbolag till System­bolaget som arbetar med alkoholupplysning.

Men trots att problemet funnits i flera år görs inte mycket åt det, uppger flera poliskällor för DN. Om en nätlangare anmäls eller polisen får in underrättelser kan det leda till en polisutredning, men ingen har på regional eller lokal nivå uppdraget att aktivt leta efter säljarna bakom kontona.

– Letar man inte så kommer man heller inte att hitta dem. Då kan polisen låtsas att problemet inte finns, uppger en poliskälla för DN.

– Vi har ett offentligt forum där det begås olagligheter helt öppet utan att något egentligen görs åt det. Detta är personer som väldigt aktivt och aggressivt riktar sig mot ungdomar och det är i stort sett riskfritt för dem att göra det.

Svårigheten ligger bland annat i en oenighet om vem som ”äger” frågan, enligt poliser DN har pratat med. Langaren och köparen kan bo på olika håll i Stockholm och själva brottet, överlämningen av alko­holen kan ske på en tredje plats.

Christoffer Bohman, biträdande polisområdeschef i Järva:

– Någonstans där blir det svårt att jobba mot det. Vem ska starta utredningen kring det här? Vems problem är det inom polisen? Tittar man på Järva så har vi säkert en del av de här personerna som står på kontona, men vår problembild handlar inte om förtäring av alkohol.

Då blir frågan: ska Järvapolisen prioritera nätlangning på bekostnad av annat? enligt Christoffer Boman:

– För oss är svaret nej. Vi måste vara transparenta och säga som det är. Vi har pågående dödliga konflikter, människor som körs ihjäl av mc:s. Det måste komma före. Men något måste göras åt nätlangningen, så länge vi har en arena som är relativt orörd kommer den att växa, säger han.

Inte heller andra lokalpolisområden i Stockholm arbetar aktivt mot problemet.

– Vi har ingen avsatt som tittar på just detta men när vi får in något via underrättelsetjänsten så går vi självklart vidare, säger Towe Skjöld, lokalpolisområdeschef Norrmalm.

Men alkohollangning på nätet är ”inte ett prioriterat område”, enligt säger Mikael Arle, chef underrättelse­sektionen City, regionala underrättelseenheten.

Det är en vanlig uppfattning att verktygen för internetspaning saknas på lokal nivå, varför en del poliser förespråkar att informationsinsamlingen – och dialogen med ägarna till sajterna – ska ske på nationell nivå, och att informationen sedan ska skickas neråt i organisationen för utredning.

Men nätlangning ska enligt Anders Ahlqvist, it-brottsexpert på Nationella operativa avdelningen NOA, hanteras ”långt ut på linjen”, det vill säga på varje lokalpolisområde:

– Detta är lokala brott som utförs av enskilda personer, det finns ingen nationell vinkel på det. Vi har ingen möjlighet att bevaka flera tusen konton utan man måste själv lokalt ta ställning till vad man göra och hur detta ska prioriteras, säger han.

DN har sökt representanter för Instagram. Facebook (som äger Instagram) uppger i en skriftlig kommentar via sin svenska reklambyrå Spotlight:

”Instagram förbjuder marknadsföring och försäljning av illegalt innehåll, inklusive illegala droger. Vårt team granskar anmälningar och tar bort innehåll som bryter mot vår policy, och i vissa fall stänger vi ner kontot.”

Enligt en ny undersökning som organisationen IQ gjort är nästan 4 av 10 tonårsföräldrar i Stockholms län oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med valborg. 6 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska råka illa ut på grund av alkohol. Drygt 3 av 4 (77 procent) tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol. 8 procent tror att det är vanligt att deras tonårsbarn dricker alkohol.

Här träffar DN langaren

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.