Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”Bråttom knyta ihop t-banan”

Fler tvärförbindelser, 22 nya stationer och en förlängning av tunnelbanan ända till Gustavsberg, Huddinge och Arninge. – Vi behöver en smartare lösning. Nu är det dags att blicka framåt, säger Daniella Wald­fogel, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Handelskammaren har tillsammans med konsultföretaget Tyréns tagit fram en plan för t-banan, kombinerat med bostadsbyggande.

Planen innehåller 22 nya stationer, 13 nya bytespunkter och möjligheter att bygga drygt 200 000 nya bostäder utöver de 250 000 som redan ligger i kommunernas långsiktiga planer.

– Hela vårt system går in mot centrum, in mot mitten. Det finns bara fyra bytespunkter – T-Centralen, Fridhemsplan, Slussen och Gamla stan. Andra storstäder har valt smartare lösningar, även städer med ett mindre tunnelbanesystem, som Oslo och Köpenhamn, har byggt en ringlinje, säger Daniella Waldfogel.

Och besluten brådskar, menar hon. Den utbyggnad, bland annat till Nacka, som klubbades i Stockholmsförhandlingen, blir klar tidigast 2025 och den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö, som ingick i Sverigeförhandlingen, ska enligt plan öppnas för trafik 2035.

Stockholms tunnelbana är 109 ­kilometer lång vilket gör den till den 28:e längsta i världen. Med sina 100 stationer har Stockholm mycket tunnelbana per invånare jämfört med andra storstäder.

Men det saknas tvärförbindelser, vilket gör det svårt att förlänga linjer på grund av kapacitetsproblemen i de centrala delarna.

– Det finns tvärförbindelser med buss, men väldigt många resenärer tar sig in mot mitten med t-banan, säger Daniella Waldfogel.

Några punkter i Handelskammarens förslag:

Vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blå linjen.

T-banan förlängs från Mörby centrum till Arninge.

Den nya linjen Fridhemsplan–Älvsjö förlängs mot sydost i en tvärförbindelse som binder ihop söderort. Resenärer slipper åka in till Gullmarsplan och byta där.

Även på den norra sidan byggs en tvärförbindelse, från Vällingby via Spånga och Rinkeby till Danderyds sjukhus, alternativt Mörby centrum. Nya stationer i Nälsta och Bromsten skulle enligt planen ge möjligheter att bygga 14 500 bostäder.

”Spökstationen” Kymlinge mellan Hallonbergen och Kista öppnas. I Kymlinge finns möjlighet att bygga 4 500 bostäder, enligt Handelskammaren.

T-banan dras vidare från Ropsten till Lidingö centrum.

Men Sundbyberg vill inte bygga i Kymlinge. Och Lidingö vill inte ha tunnelbana. Hur ser ni på det?

– Sundbyberg har en t-bane­station som redan är byggd och där det inte behövs jättestora investeringar, det är lågt hängande frukt, säger Daniella Waldfogel.

– Vi är också väl medvetna om att Lidingö kommun har fattat ett annat beslut och bygger en ny bro för Lidingöbanan.

– Vi har respekt för deras beslut, men nu måste vi blicka bortom ­horisonten. Vi tar inte hänsyn till lokala opinioner eller politiska vindar, säger Daniella Waldfogel.

Gröna linjen till Skarpnäck förlängs till Bollmora, med en ny station vid Älta.

Den nya tunnelbanan till Nacka förlängs till i första hand Orminge – med en ny station i Björknäs – men helst till Gustavsberg.

– Vi inser att avstånden är långa, men fördelarna är mycket, mycket stora. Vägnätet är mycket hårt belastat. Vi kan tänka oss ytterligare en station på vägen mot Gustavsberg. Stadsutvecklingspotentialen är enorm där, det skulle kunna bli oerhört attraktivt, säger Daniella Waldfogel.

Lidingö, Danderyd, Nacka och Värmdö är kommuner med ett stort bilberoende, påpekar hon.

– För att bryta bilberoendet är det oerhört viktigt att bygga ut ­t-banan. Vi ger kanske kommunerna för mycket att styra över när deras beslut påverkar många andra i regionen.

Handelskammaren vill också förlänga tunnelbanan från Fruängen via Långsjö och Snättringe till Huddinge centrum, och räknar med en bostadsbyggnadspotential på 11 300 i Långsjö, 20 900 i Snättringe och 30 100 i Huddinge centrum.

Hur ska ni finansiera allt detta?

– Det här är ett möjligt scenario och t-banan skulle byggas ut i etapper. Vi vill se någon form av statlig finansiering, men också regional. Det är viktigt att göra en bedömning av resenyttan mot kostnaderna, att bygga t-bana där resandeströmmarna är störst är lönsamt, säger Daniella Waldfogel.

Påstigande ett vintervardagsdygn 2015.

T-centralen 184 000

Slussen 86 000

Fridhemsplan 59 000

Gullmarsplan 40 000

Östermalmstorg 37 000

Mörby C 9 000

Hökarängen 6 600

Akalla 5 500

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.