Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Enhetstaxa på SL får S och V att jubla

Ett enkelt pris på alla enkelresor med SL. Moderaternas totalomsvängning möts i huvudsak med jubel från andra partier. Men det finns en oro för att det kan bli för dyrt att resa.

Efter nästan ett decennium med hårda blockstrider om huruvida SL ska ha enhetstaxa eller zontaxa deklarerade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) i måndagens DN att han är beredd att införa enhetliga priser på enkelresor. Han medger att dagens system blivit krångligt och att det är dags för förenklingar.

Den rödgröna oppositionen som är enig om att enhetstaxor är bra välkomnar Tamsons utspel.

– Vi har länge drivit på för ett införande av enhetstaxa och jag blir glatt överraskad att Moderaterna nu efter lång tid vill se en förändring och ta bort de krångliga zonerna, säger oppositionstrafiklandstingsrådet Nanna Wikholm (S).

Hon påminner om att SL de senaste två åren totalt fått in 600 miljoner mindre i biljettintäkter än vad som budgeterats och att det kan bero på att många räds det krångliga accessystemet.

Gunilla Roxby Cromwall, Vänsterpartiets ledamot i trafiknämnden, säger att hon gärna bjuder Kristoffer Tamsons på gräddtårta för att han ändrat sig.

– Äntligen. Vi har kallats dumma så många gånger i debatten. Det här är verkligen en helomvändning, säger Gunilla Roxby Cromwall.

Oppositionen ser dock ett orosmoln – nämligen att enhetspriset blir så dyrt att det gör att exempelvis en familj som tänkt åka kollektivt på helgen ändå väljer bilen.

– Man måste se biljettpriset i ljuset av vad det kostar att åka bil. Det får inte bli för dyrt. Men man kan ju lösa det genom att exempelvis låta barn resa gratis, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Enhetstaxan ska nu utredas av SL och diskuteras i en parlamentarisk grupp om framtidens biljettsystem. Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Malin Karlsson hoppas att det inte ska bli en parlamentarisk långbänk.

– Vi är naturligtvis glada och glatt överraskade över att Moderaterna som varit så oerhört kritiska till våra förslag om enhetstaxa nu öppnar en dörr. Men det är viktigt att det krångliga biljettsystem vi har görs om så snabbt som möjligt, säger Malin Karlsson.

Inom den borgerliga alliansen finns olika åsikter om Tamsons kovändning.

– Vi hade enhetstaxa som vallöfte redan 2006 och är glada för att det nu ska utredas. Samtidigt borde man kunna utreda ”happy hours” i kollektivtrafiken, att det blir billigare att resa i lågtrafik än i högtrafik, säger landstingsråd Gustav Hemming (C).

Sara Svanström (FP), vice ordförande i trafiknämnden, tycker att det är för tidigt att slå fast om det ska vara enhetstaxa eller zontaxa.

– Vi lägger ingen prestige i hur taxesystemet ser ut. Det viktigaste är att vi får en bred politisk enighet kring ett system som är rättvist och enkelt och säkrar de framtida biljettintäkterna, säger hon.

Kristdemokraternas ledamot i trafiknämnden, Karl Henriksson, gör inte alls vågen efter Tamsons utspel.

– Enhetstaxa är orättvist eftersom de som reser korta resor får betala orättvist mycket. Vi vill hellre se ett system där man betalar för den sträcka man åker, säger Karl Henriksson.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.