Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-21 17:49 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/stockholm/forortstag-frontalkrockade-33-passagerare-till-sjukhus-efter-olycka-pa-saltsjobanan/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Förortståg frontalkrockade. 33 passagerare till sjukhus efter olycka på Saltsjöbanan

Av LISBETH BRATTBERG

Körde tågföraren mot rött ljus

Eller orsakades fredagsmorgonens tågolycka på Saltsjöbanan av ett annat mänskligt fel

Det var tjugofem minuter över åtta som tåget från Slussen och tåget från Saltsjöbaden, med sammanlagt minst 350 passagerare, rände rakt in i varandra väster om Storängens hållplats, utanför Nacka. Tågets fronter möttes precis vid en växel där det blir enkelspårigt igen efter att ha varit dubbelspårigt en bit. Normalt ska de båda tågen invänta varandra precis vid själva stationen.

- Vi har inte kunnat finna något fel vare sig på banan, på signalanläggningen eller på fordonen, sade sent på fredagseftermiddagen Johan Hedenfalk från säkerhetsavdelningen på Storstockholms Linjetrafik till Dagens Nyheter.

- Så länge vi inte provkört signalanläggningen, och det kan vi göra först när tågen är bärgade, så kan man inte helt utesluta något fel på den. Men man kan inte heller utesluta den mänskliga faktorn.

Enligt uppgift stod tåget från Saltsjöbanan stilla när olyckan hände. Så här säger dess förare, Lars Högdahl:

- När jag såg det andra tåget komma mot mig rörde sig inte mitt tåg. När jag förstod att det andra tåget inte tänkte stanna så kastade jag mig bakåt in i passagerarvagnen. Jag vet inte vad det var som hände. Jag känner mig chockad.

Klockan fem minuter över åtta startade de båda tågen från sina respektive ursprungsstationer. Majoriteten av passagerarna satt i det tåg som skulle in till Stockholm.

33 av passagerarna fördes till sjukhuset i Nacka och till Södersjukhuset. Från Nacka rapporterade man redan tidigt i går eftermiddag att ingen skulle behöva stanna kvar på sjukhuset över natten. Några av dem som chockades svårast fick tala med psykolog. Det rörde sig mest om skador i nackar, revben och underben. En del fick tandskador och andra olika blessyrer i ansiktet.

Järnvägsinspektionen gör nu en utredning och räknar med att ha en preliminär rapport klar i början av nästa vecka.

Om fem år är det planerat att det ska finnas så kallat automatiskt stopp på Saltsjöbanan. Ett sådant säkerhetssystem finns redan i hela tunnelbanenätet.

Om systemet varit i funktion redan nu och till exempel ett av tågen kört mot rött ljus så skulle tågets bromsar automatiskt ha slagit till. Ett sådant säkerhetssystem införs just nu på Lidingöbanan. Därefter är det Roslagsbanans tur.

I går, efter olyckan, låg trafiken på banan nere. I dag beräknas den vara i gång igen.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt