Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 18:46 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/stockholm/larare-kritiska-till-nya-skolplattformen/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Lärare kritiska till nya skolplattformen

Skolplattformen, den gemensamma digitala plattformen för Stockholms stads skolor, tog drygt fem år att utveckla och har hittills kostat över en halv miljard kronor. Men lanseringen har kantats av problem. Nu har lärarna fått nog.

Problemen som elever, lärare och vårdnadshavare har upplevt sedan lanseringen av Skolplattformen har varit omfattande. Inloggningsproblem, lärare som har förlorat arbetsmaterial i molntjänster och veckobrev som inte kunnat skickas digitalt är några av konsekvenserna som har upprört de senaste månaderna. För lärarna beror majoriteten av den senaste tidens problem på att verktyget för elevfrånvaro inte fungerat.

Plattformen är uppbyggd av olika, separata delar, så kallade moduler, som levereras av olika företag. Delarna ansvarar för plattformens olika funktioner som, elevers frånvaroanmälan, kommunikation mellan elever och lärare, digitala verktyg för klassrummet och datorprogram för delning av dokument lärare emellan. Om ett problem uppstår för lärare eller elever så saknas en gemensam it-support med insyn i de olika delarna.

– Alla delar är lanserade men vi har fortfarande en del problem med användandet som vi behöver rätta till. Vi jobbar jättehårt med att få alla funktioner i plattformen att fungera, och där ligger i första hand vårt fokus på personal, elever och vårdnadshavare, säger Stockholms stads it-direktör Johanna Engman till DN.

För knappt två veckor sedan skickade Johanna Engman ut ett ”öppet brev” till stadens lärare och rektorer: ”De tekniska problem vi ser nu påverkar i stort sett bara de tjänster som senast lagts till i skolplattformen såsom Teams och startsidan och dessa problem påverkar heller inte alla användare”, stod det bland annat i brevet.

Tanja Schmidt Rosenström, lärare på gymnasieskolan Östra Real, är en av många lärare som har reagerat starkt på brevet. Tillsammans med 47 andra lärare från gymnasieskolor i Stockholms stad har hon författat ett svar till it-direktören. De kritiserar lösningen med olika separata plattformsdelar och hur it-supporten fungerar, samtidigt som de anser att projektet lanserats utan tillräckliga tester och att lärarna nu tvingas agera försökskaniner:

”Det visar en stor respektlöshet för sin personal att tvinga in oss i ett system som inte är klart och inte har testats och förvänta sig av oss att vi ska lösa alla problem samtidigt som vi ska ge våra elever en utbildning i världsklass.”

– Brevet vi fick från it-chefen speglar inte min uppfattning eller min upplevelse av plattformen, där står att det bara är vissa delar som inte fungerar och att det andra flyter på bra, för oss är det inte så mycket som fungerar, säger Tanja Schmidt Rosenström.

De flesta av problemen är kopplade till det nya frånvarosystemet, menar hon.

– I dagsläget finns det till exempel ingenstans där vi lärare kan skriva ut klasslistor över våra elever. Det är ett helt basalt behov man har som lärare. Det här problemet uppstod när terminen började, det var då man tog bort möjligheten att komma åt det gamla frånvarosystemet.

Skolplattformen använder samma leverantör för att hantera elevfrånvaro som skolorna hade tillgång till innan lanseringen. Nu har man valt att ha ett eget gränssnitt till programmet.

– Vi måste en gång i månaden, helst varannan vecka, skriva ut alla våra elevers frånvaro, nu får vi inte ut listan över alla elever. Det vi får är vad som verkar vara ett slumpmässigt antal namn. Vissa får fyra och andra får åtta, jag fick först ut åtta av mina elever på en lista men när jag pratade med supporten fick jag ut femton av trettio elever.

– Efter att ha mejlat i veckor visade det sig att jag inte hade behörighet att ta ut klasslistan till min klass. Efter att ha blivit anvisad till olika instanser och supporter fick jag till slut ett meddelande: ”Ärendet är löst, lösning: funktionen finns inte än, vi stänger nu detta ärende som löst”.

För att komma runt problemen som uppstår tvingas lärare hitta på egna lösningar.

– Just nu skickas det mejl mellan olika skolor om hur man kan lura Stockholms stads gränssnitt, så att man kan göra de saker vi behöver i vårt jobb. Vissa veckor sitter jag tio timmar med det här, det är inte som att läraryrket lider av att ha för lite administration som det är.

– I en mejlkonversation berättade jag att jag trodde att jag hittat en bakväg in i systemet, då fick jag svaret av it-killen: ”kan du mejla mig hur du gör så att jag kan meddela andra som hör av sig?”.

Lösningen med separata delar från olika leverantörer leder till svårigheter för lärarna.

– Just nu finns det sju olika instanser som man ska vända sig till beroende på vilken del av skolplattformen som det är fel på. De senaste fyra veckorna har jag skickat 47 och fått 58 mejl om det här, då ska man komma ihåg att mitt jobb är att vara lärare, inte att lösa it-problem, säger hon.

För Tanja Schmidt Rosenström och hennes kollegor finns inget annat alternativ än att fortsätta försöka anpassa sitt arbete till den krisande plattformen. 

– Den är inte klar, de har dumpat en produkt i vårt knä och så får vi lösa det. Det känns otroligt respektlöst att personalen får försöka lösa de här problemen själva, säger hon.

Tanja Schmidt Rosenström menar att stadens plattformslösning, med löstagbara delar från olika leverantörer, inte är förankrad hos lärarkåren.

– Det är lite stockholmshybris, ”vi vill inte köpa in en produkt som andra skolor också har”. Så tar man några pusselbitar från det ena och det andra och tror att det ska fungera, det gör det inte. Vissa veckor sitter jag tio timmar med det här, det är inte som att läraryrket lider av att ha för lite administration som det är, säger hon.

Fakta. Skolplattformen

Juni 2013: Kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad ska utveckla en gemensam skolplattform.

Augusti 2013: Utbildningsförvaltningen upphandlar fem delar till plattformen.

Februari 2014: Itslearning AB vinner rätten att utveckla två delar.

Oktober 2016: Skolplattform Stockholm flyttas från Utbildningsförvaltningen till Stadsledningskontoret efter en intern granskning.

Februari 2017: Två avtal med Itslearning löper ut, ingen produkt levereras.

April 2018: Unikum AB vinner upphandling för plattformens sista del.

Augusti 2018: Skolplattform Stockholm lanseras för elever och vårdnadshavare med stora driftstörningar som följd.

Oktober 2018: It-direktör för Stockholms stad Johanna Engman skriver ett öppet brev till stadens lärare.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt