Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 08:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/stockholm/nej-till-slussen-da-brot-jublet-ut/

STHLM

”Nej till Slussen” – då bröt jublet ut

Jublet bröt loss och applåderna smattrade i Medborgarhuset bland åhörarna i Ljunglöfska salen när beskedet att stadens förslag till nya Slussen underkänts kom. Miljöpartiets Stefan Nilsson meddelade mark- och miljödomstolens beslut. Det skedde mitt under presentationen av Plan B, ett alternativt förslag till ombyggnad som i stort låter Slussen återuppstå i nuvarande skepnad. Några timmar senare sitter fem av Plan B:s skapare och företrädare och pustar ut. – Glada? Nej, det var helt väntat att miljödomstolen skulle säga nej, säger Lennart Klaesson och försöker se allvarlig ut. Han lyckas så där, det liksom rycker hela tiden i hans mungipor. Uppåt. – Jag är kanske lite förvånad att det var just på denna punkt som domstolen valde att stoppa planen, det fanns minst tio andra allvarligare punkter som den kunde underkänna. Vi trodde förslaget skulle falla på bussterminalen som skulle sprängas in i Katarinaberget. Tor Edsjö menar att det råder en genuin osäkerhet om den underjordiska terminalen. – När de skulle bygga en liknande anläggning i Helsingfors blev det totalförbud mot biogasbussar på grund av risken för explosioner och det blev förbud mot att ledbussar skulle få backa där inne. Även om staden vunnit i miljödomstolen i går, återstår en lång rad processer innan den plan som den politiska majoriteten i Stadshuset antagit kan genomföras. – Bara en sådan detalj som fastig­hetsägarna uppe på Katarinaberget, säger Lennart Klaesson. De äger ju berget under sina fastigheter och många kommer att säga nej till terminalen nere i berget. Då tvingas staden ansöka om expropriation och processerna kommer att ta åratal. Gruppen bakom Plan B har arbetat över ett år med förslaget och hävdar att det nu är mycket väl genomarbetat. Det bygger på att Slussen rivs, men byggs upp igen med sin speciella klöverbladslösning. – Bussterminalen placeras där den är i dag, med nära kontakt med tunnelbanan, men i en ljus och varm miljö med glaspartier mot bussarna och Saltsjön, säger Lennart Klaesson. Han är övertygad om att Stadshusets plan aldrig blir verklighet. – Slussen kommer att bli en viktig fråga i valet 2014. – Stadshusets plan bygger på en idé som var inne på helt fel spår från början, säger Tor Edsjö. Det vet Stadshusets tjänstemän som är inblandade i projektet, men de vågar inte säga ifrån. De tror att deras uppgift bara är att förverkliga politikernas önskemål. Men teknikerna borde ta ett eget ansvar. ”Ang. Att nya slussen stoppas, kommer Benny Andersson återkalla sin plats på Arlandas walk of fame nu? #08pol” ”Dear @Pontifex. Have you heard about the #slussen-debatt? It is happening again. Please pray for us.” Jag tycker planen som ligger för Slussen är helt tokig. Jag har inte kastat in handduken. Dagens besked är ett steg i rätt riktning och i den bästa av världar kan det bli en valfråga.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in