Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Politiker i toppmöte för att klubba nya tunnelbanelinjer

Stockholm växer snabbt - och tunnelbanan måste växa i takt med det. Landstinget bjuder nu in kommunerna till samtal om en utbyggnad av t-banan till bland annat Täby och Orminge. Men en ny tunnel under Mälaren kan också bli verklighet.

Det är drygt 20 år sedan den senaste tunnelbanesträckan i Stockholm – förlängningen från Bagarmossen till Skarpnäck – invigdes. Fram till 2012 var nya tunnelbanor något som i politiken enbart förekom som gräl om huruvida stumpen mellan Odenplan och Karolinska skulle få tunnelbanespår i underjorden eller spårvägsspår ovan jord.

Då bestämde regeringen att nya tunnelbanor och tiotusentals nya bostäder var viktigt inte bara för Stockholm utan för hela landet.

Resultatet av det blev 2013 års Stockholmsförhandling och en tunnelbanesatsning på omkring 20 miljarder kronor – som inkluderade depå och tåg – som ska stå klar omkring 2025. Men det finns ett liv efter 2025 och alla prognoser pekar på att Stockholm ska fortsätta att växa snabbt.

Strax före jul bestämde den nya regeringen att den statliga förhandlingsgrupp som bytt namn till Sverige­förhandlingen för att fokusera på nya snabbtågslinjer även ska ta itu med Stockholms framtida tunnelbanenät.

Uppdraget lyder att utreda en tunnelbanesträckning mellan Liljeholmen och Norrmalm över Kungsholmen. Allt talar för att uppdraget kommer att utvidgas, precis som det gjorde 2013.

Det är bland annat det som är bakgrunden till att trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) bjuder in alla kommuner i länet till ett regionalt toppmöte om framtida tunnelbanor.

– När det finns en öppning från staten som betyder att staten är beredd att finansiera en stor del av utbyggnaden vore det dumt att inte ta chansen att gå fram med ett samlat förslag som är förankrat i hela regionen, säger han.

Han tycker att det är viktigt att även kommuner som inte kommer att få någon tunnelbana finns med i diskussionerna eftersom tunnelbanans linjenät påverkar resmöjligheterna för människor i hela länet.

I mitten av februari ska det regionala toppmötet genomföras och det ska följas av flera möten och en rad utredningar om var nya tunnelbanor gör mest nytta för nutida och framtida resenärer och var det finns bäst möjligheter att bygga mycket nya bostäder.

– Vi vet av erfarenhet att Stockholmsregionen får bäst utfall i förhandlingar med staten om vi är väl förberedda och eniga om vad vi vill göra, säger Kristoffer Tamsons.

Om den nya Stockholmsförhandlingen inte blir helt resultatlös är det givet att ett av resultaten blir en tunnelbana under Mälaren väster om Citykärnan. Med all sanno­likhet kommer den att dras från Liljeholmen till Fridhemsplan och sedan vidare – antingen mot Odenplan eller Nya Karolinska. Det finns dessutom flera tunnelbanevisionärer som före­slagit en förlängning mot söder mot Årstafältet och Älvsjö.

Utöver denna västliga t-bana finns det flera andra tänkbara sträckningar som diskuterats de senaste åren. En förlängning av gröna linjen från Hagsätra till Älvsjö har diskuterats i många år och flera partier har föreslagit att den kommande förlängningen av blå linjen till Barkarby ska fortsätta till Hjulsta. Att bygga ut tunnelbanan till Täby eller Arninge kommer att finnas med i förhandlingarna. Kanske också en förlängning från Nacka till Orminge.

– Men ingenting är givet. Det centrala är att fokus ligger på utbyggnader av tunnelbanenätet som ger riktigt mycket nya bostäder, säger Kristoffer Tamsons.

I de regionala diskussionerna kommer även förslag till nya stationer längs dagens tunnelbanelinjer – eller de linjer som snart ska byggas – att tas upp.

En station mellan Karolinska och Arenastaden på den blivande gula linjen – kanske vid Haglund – är en möjlighet. Att öppna en station i Kymlinge på blå linjen där det redan finns en plattform en annan.

Kristoffer Tamsons, som varit kommunpolitiker i Sundbyberg, vet att bostäder i Kymlinge är en kontroversiell fråga.

– Det finns ett starkt motstånd mot bebyggelse i Kymlinge i Sundbyberg. Men att inte väcka frågan och diskutera den vore dumt, säger han.

I de nya tunnelbaneförhandlingarna finns öppningar även för att bygga nya uppgångar vid stationer som bara har en uppgång. Universitetet och Telefonplan är två stationer som behöver en ny uppgång och just i de fallen kanske det går att bygga något före 2025.

Allt det andra kommer senare.

2013 års Stockholmsförhandling började som ett uppdrag att utreda en tunnelbana till Nacka, men mynnade ut i fyra tunnelbanesatsningar.

En förlängning av blå linjen från Kungsträdgården till Nacka.

En sammankoppling av gröna linjens Hagsätragren och den blivande blå linjen från Gullmarsplan till östra Södermalm. Då ersätts stationerna Globen och Enskede gård av en ny underjordisk station, Slakthusområdet.

En förlängning av blå linjen från Akalla till Barkarby station.

En början till en ny gul linje från Odenplan till Arenastaden.

Kostnaden för hela paketet beräknas till 19,5 miljarder kronor – inklusive depå och tåg.

De berörda kommunerna, Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla, lovar att bygga 78 000 bostäder.

Utbyggnaden av tunnel­banorna ska vara klar omkring 2025. Först därefter kan en eventuellt ny tunnelbanesatsning börja byggas.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.