Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-15 07:27 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/stockholm/sagolikt-symbolsprak/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Sagolikt symbolspråk

Patrik Andiné tar med betraktaren på gåtfulla resor rakt in i sin egen sagovärld, fulla av mer eller mindre personliga, krumbukta symboler.

- Jag har alltid haft en fallenhet för sagor, just för att den allvarliga undertonen alltid ligger och lurar. Den är lika nödvändig som ständigt närvarande, säger han.

Som målningen "Ett svinporträtt", ett svin med människokropp, undantaget huvudet, "fast jag är inte svinaktig".

- Sagans skära grisar är söta med sina trynen, men omständigheterna kan förvandla dem till obehagliga svin.

Konstnären Patrik Andiné ställer ut fjorton oljemålningar på duk och pannå hos Galleri Krister Fahl.

Enstaka människor, långt ifrån varandra i karga märkliga fantasilandskap, där relationen man/kvinna tycks ha upphört. Ändå finns hoppet om kommunikation kvar i bilderna, eftersom lockelsen fortfarande finns där. Det ger betraktaren en strimma av hopp, en känsla av att jädraranamma, helt kört borde det liksom inte vara. De återkommande telefonerna skulle kunna vara den självklara linjen till försoning.

Som i "Ovan Perineum", ett molnlandskap, en fictionbild, ett icke existerande landskap

Den nakna pojken har fallit på knä framför flickan som Patrik Andiné placerat på behörigt avstånd. Iklädd genomskinlig klänning blottar hon sina överdimensionerade bröst. I handen håller hon en telefonlur med sladden invirad i en blomsterranka.

Det är här och nu som bilden börjar eller slutar.

- I den här sagan kan vem som helst hitta sin egen berättelse, säger Patrik Andiné.

En annan av bilderna, "Moder Svea", en flicka i gul klänning står rakt upp och ner, försjunken i sig själv. Hon blundar. Bredvid henne står Patrik Andinés återkommande symbol, en värdefull låda som kan innehålla vilka hemligheter som helst.

- Det skulle kunna vara livet självt hämtat från någon teaterscen, eller en dekor.

"Moln" har Patrik Andiné kallat en annan av målningarna. Men tankarna far i väg någon helt annanstans, till märkliga, organiska former.

- Från början var det lustfyllda virvelmoln, men så blev det plötsligt tarmar, kött och blod, organiskt, som en metafor för en trasig relation, säger han.

Den stora målningen, "Rött landskap", den andra i ordningen som fortsättning på ett slags kärlekstema. Men i den första hade den nakna kvinnan fortfarande sin givna plats.

Nu är hon borta.

Målningen blev avskalad, hotfull, trots den intensiva röda färgen.

- De älskade varandra i varandras världar, men relationen var lika hopplös som mellan sjöjungfrun och mannen, säger Patrik Andiné.

Kvar återstår ett statiskt landskap med en strukturerad stjärnhimmel, ett friskt och ett dött träd.

- Fast egentligen kan man varken tala om liv eller död, säger Patrik Andiné.

- Jag vill berätta något, även om det inte alltid är begripligt. Tillvaron är ju sällan begriplig, eller

"Målningar". Patrik Andiné hos Galleri Krister Fahl, Grevgatan 61. Öppet: tisdag-fredag klockan 13-17, lördag 12-16. Utställningen pågår till och med den 10 juni.

Susanna Hellberg

sanna.hellberg@dn.se

08-738 11 87

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt