Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Trafikverkets nya plan kritiseras: ”Ett svek mot Stockholm”

Tio miljarder för Tvärförbindelse Södertörn. Inga pengar från Trafikverket till Östliga förbindelsen och fler spår mellan Uppsala och Stockholms län. Det presenterade Trafikverket på torsdagen i sin nationella plan för transportsystemet.

I den nationella planen för transportsystemet går Trafikverket ut med vilka satsningar inom infrastrukturen som man prioriterar och finansierar under perioden 2018 till 2029.

Under torsdagen presenterades den nya planen, som innehöll en rad nyheter för Stockholmsregionen.

Kostnaderna för Tvärförbindelse Södertörn blir dubbelt så stora jämfört med vad som tidigare uppgetts. Tidigare budgeterades kostnaden för vägen till ungefär fem miljarder kronor, men så kommer det inte att bli.

Den nya budgeterade kostnaden för tvärförbindelsen kommer nu att landa på tio miljarder kronor. 4,7 miljarder av pengarna ska komma från Trafikverket.

Anledningen till att bygget blir så mycket dyrare är för att en stor del av vägen ska grävas ned i en tunnel. Det gör man eftersom man inte vill dra vägen rakt genom Flemingsbergsskogen och på så sätt riskera natur- och kulturvärden i området.

– Att bygga en ny bilväg är inte första alternativet man väljer, men med hänsyn till det vägnät som finns så anser vi att det finns behov av en ny väg. För att värna oerhört viktiga kultur- och miljövärden så ser vi inget alternativ än att gå i tunnel, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Utöver Tvärförbindelsen så innehöll transportplanen en rad andra nyheter. Den östliga förbindelsen – som ska binda ihop norra och Södra länken via en ringled öster om centrala Stockholm – kommer inte att finansieras inom ramen för den nationella planen.

I den tidigare planen från 2014 avsatte man två miljarder för att utreda och projektera bygget, men nu meddelar Trafikverket att finansieringen av bygget ska komma från de så kallade Sverigeförhandlingarna.

I Sverigeförhandlingarna förhandlar regeringen med berörda kommuner och landsting om infrastruktursatsningar och hur de ska finansieras.

– Det vi egentligen säger här är att om man inte hittar full finansiering så anser vi att planläggningen avslutas, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Så ni menar att planeringen av den östliga förbindelsen i så fall ska läggas i malpåsen?

– Om det inte finns full finansiering för att genomföra projektet så finns det väldigt liten anledning att fortsätta med planläggningen, säger Helena Sundberg.

När det gäller järnvägen så säger regeringen att man vill påbörja ett bygge av fyrspår mellan Uppsala och Stockholms län, vilket ska innebära att fler tåg kan köra och att både mer yrkestrafik och pendlande ska kunna bli verklighet.

Samtidigt skriver Trafikverket att ett sådant bygge förutsätter överenskommelser med berörda kommuner, vilket innebär att hela bygget av fyrspår mellan städerna inte är finansierat.

Totalt rör det sig om 23 kilometer och om en kostnad på 6,8 miljarder kronor. 2,3 miljarder av dessa ligger inom den nationella planen.

Landstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) är mycket kritisk till den nationella planen.

– Om det här blir verklighet så öppnar regeringen för ett multisvek för Stockholmsregionen, säger han och fortsätter:

– Man öppnar för att underfinansiera underhållet med 56 miljarder. Man stryper bygget för östlig förbindelse. Man saknar finansiering för viktiga frågor som fyrspår Uppsala och en ny bana på Arlanda. Tittar man del för del så kan man konstatera att om man går vidare med ett förslag där man underfinansierat underhållet så riskerar regeringen att göra med järnvägen vad man gjort med polisen. Visst finns positiva besked, men de är kosmetiska, säger han.

Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) är mer positiv.

– Jag är oerhört glad över att fyrspår mellan Uppsala och Stockholm finns med. Det är en otroligt viktig satsning.

Samtidigt tycker hon att förseningen av Tvärförbindelse Södertörn är beklaglig.

– Jag är glad för att Tvärförbindelse Södertörn finns med, men inte nöjd över att den försenas.

Hon ser inga problem med att inte den östliga förbindelsen har prioriterats bort i den nationella planen och att finansieringen till Östra förbindelsen i stället ska förhandlas fram i Sverigeförhandlingen.

– Politik är att vilja men politik är också att våga prioritera. Tvingas man välja mellan de här två vägarna så måste man färdigställa Tvärförbindelse Södertörn så snart det bara går, säger Erika Ullberg och fortsätter:

– Östra förbindelsen får inte ha en gräddfil här.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.