Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-21 11:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/teater/epilog-var-inte-diktad-teater-jag-skrev-i-en-recension-av-den-kaukasiska-kritcirkeln-pa-malmo/

Kultur

+++ Epilog var inte diktad +++ TEATER. Jag skrev i en recension av "Den kaukasiska kritcirkeln" på Malmö dramatiska teater (DN 30/3) att regissören Alexander Öberg hade diktat en epilog som knöt an till prologen som Brecht använde för att placera den kinesiska fabeln i ett aktuellt sammanhang, närmare bestämt på en kolchos. För att vara säker på att jag hade rätt gick jag efter högt föredöme till källorna, i det här fallet min upplaga av "Gesammelte Werke" (Frankfurt am Main, 1967). Där finns ingen epilog av Brechts hand. Nu meddelar Öberg att Brecht trots allt är författare till detta slut och att det skrevs 1944. Jag har fått en kopia. Det var Ralf Långbacka som en gång inför arbetet med pjäsen på Göteborgs stadsteater hittade texten, och det var där Öberg i sin tur fann den. Den är försedd med beteckningen "Ad libitum", efter behag. Det som jag trodde var en tilldiktad aktualisering var alltså något annat, vilket inte hindrar att epilogen fungerar på eftersträvat sätt på scenen i Malmö, det vill säga som en ironisk kommentar till den socialistiska utopins försvagade ställning efter 1989. Leif Zern (970406, A4, sid B04) Brecht som ytlig kostymparad. Regissören Alexander Öberg slarvar med det dramatiska i "Den kaukasiska kritcirkeln"

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in