Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-17 06:51 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/teater/europeiska-ideer-pa-scen-unga-regissorer-utbyter-erfarenheter-pa-dramaten/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Europeiska ideer på scen. Unga regissörer utbyter erfarenheter på Dramaten

Av BETTY SKAWONIUS

"Young Directors meeting" - för första gången möts några av Europas stora teatrars yngsta regissörer för att byta erfarenheter och konfrontera ideer på Dramaten.

- Inspiration är det dock sällan fråga om, säger Krzysztof Warlikowski från Polen på en fråga vad mötet kan ha för betydelse.

- Man kan spela Shakespeare överallt men framförandet är aldrig likadant. Här har vi sett en tysk och en katalansk Shakespeare och de talar inte ens samma teaterspråk.

- Att vara regissör är motsatsen till att dela på eller ha samma ideer. Om vi blir lika kan inte teatern existera. Enhet är ingen bra ide i det här sammanhanget, säger Krzysztof och menar att ett eventuellt "gränslöst Europa" inte får gälla för teatern.

Dagarna i Stockhom innebär iallafall ett ovanligt tillfälle för unga regissörer i Europa att träffa varandra. De får också möta tre regissör på väg att bli legendariska: Giorgio Strehler, den starke regissören och mannen bakom Piccolo Teatro i Milano; Andrzej Wajda, betydelsefull filmregissör och numera tung teaterman i Polen samt Ingmar Bergman . Dessutom blir det andra möten med regissörer och en rad av Dramatens skådespelare/regissörer som Erland Josephsson, Bibi Andersson, Max von Sydow, Agneta Ekmanner, Björn Granath och Thorsten Flinck .

Mötet är det första, anordnat av den relativt nybildade Teaterunionen. Den består av ett antal väletablerade teatrar i Europa och dess teaterchefer, bland annat Dramaten och Lars Löfgren. De unga regissörerna har valts ut av sina teatrar och får betraktas som en kommande regissörsgeneration. Från Dramaten kommer Åsa Kalmer, från Odeon och Theatre de l’Europe i Paris kommer Laurent Pelly, från Andrzej Wajdas Stary Teatr i Krakow kommer Krzysztof Warlikowski, från katalanska Teatre Lliure i Barcelona Calixto Bieito; bland de andra medlemsteatrarna finns Piccolo Teatro i Milano, engelska Royal National Theatre och Royal Shakespeare Company, Dusseldorfer Schauspeilhaus, Teatrul Bulandra i Rumänien m.fl.

- I Polen är det fortfarande bara de gamla, som Wajda, som räknas, säger Warlikowski. Det finns mycket få unga, de uppfattas som skrämmande. Man är ännu inte van vid de unga, man ger dem inget ordentligt utrymme och ansvar och släpper inte in dem på de stora teatrarna. Polen är ett land av åldringar.

Han säger att han själv är den förste unge som släppts fram.

Sin konstnärliga frihet utvecklar han när han arbetar med skådespelarelever på teaterhögskolan.

- Det är särskilt roligt att möta unga regissörer och deras ideer just nu , säger Calixto, eftersom vi befinner oss i en tid av stor förändring, inte minst inom teatern. Hans Teatro Lliure lever under under det som det rika katalanska teaterlivet fått känna av, den "postolympiska krisen": I en ekonomisk kris är det första man rör kulturen. Alla bidrag har skurits ned kraftigt när det olympiska ruset lagt sig.

- Nu måste vi fånga den unga publiken och tala direkt till dem. Placera teatern nära publiken, hitta ett språk för det. Jag önskar att jag visste hur man gör...

Laurent Pelly arbetar växelvis med en egen liten grupp, Le Pelican och som regissör på större teatrar som Odeon:

- Jag har en passion för Bergmans filmer, jag ser verkligen fram emot att möta Bergman,

- Det är tråkigt att det blir så korta möten med de tre mästarna. Det verkligt givande inom teatern är att arbeta tillsammans i workshops, säger den unge polacken.

- Efter att ha sett en festival för unga regissörer i Budapest kunde jag säga: Det här är tyskt, det här är engelskt, ungerskt, ryskt, fortsätter Krzysztof Warlikowski. Man kunde se det direkt. Jag inbillar mig att vi yngre, vi som ibland ingår i avantgardet, söker en annan mer personlig stil. Men det går ändå att säga vilket land våra uppsättningar kommer ifrån. Här kan jag ser att det finns vissa som står mig närmare än andra och några som står väldigt långt i från varandra.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt