Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 06:33 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/varlden/dronare-sparar-timmar-nar-vaccin-ska-levereras/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Världen

Drönare sparar timmar när vaccin ska levereras

Drönare ska leverera vaccin, blod och serum till avlägsna kliniker på den rwandiska landsbygden. När projektet startar till sommaren väntas transporttiderna kapas från flera timmar till 30 minuter. Projektet är det första i sitt slag på nationell nivå.

De 12 miljoner invånarna trängs på en yta stor som Småland. Men på grund av den kuperade terrängen, som gett Rwanda smeknamnet De tusen kullarnas land, kan resor ut på landsbygden ta över fyra timmar från huvudstaden Kigali. Vägnätet är ett av de bästa i regionen men utan­för de asfalterade huvud­lederna vindlar sig smala grusvägar nedför bergens branter. Och även de större vägarna är sårbara för vädrets makter.

– Var det någon som var i Musanze förra veckan? säger hälso­minister Agnes Binagwaho och syftar på ett jordskred som stängde av den enda vägen till en stad i norra Rwanda.

– Våra bilar kunde inte resa dit.

Vid akutvård handlar det ofta om minuter som kan göra skillnad, men när det tar timmar att nå ut till ett hälsocenter är det ofta för sent. Rwanda förvarar sitt blod för transfusioner på fem olika platser i landet, men det finns över 400 hälso­center som kan behöva inte bara blod utan även serum mot ormbett samt rabiesvaccin och annan akutmedicin.

För att kapa transporttiderna ska regeringen i slutet av sommaren lansera ett projekt med drönare som ersätter långsamma bilar.

Det är ett amerikanskt bolag som har utvecklat drönaren – ett litet förarlöst plan – som med några få minuters varsel ska kunna lämna en ramp i Kigali och nå ut till ett hälso­center på maximalt 45 minuter.

När planet närmar sig underrättas personalen via mobiltelefon så att de kan gå ut och ta emot ett paket som släpps ned med fallskärm från planet.

Det har ett vingspann på knappt två meter, och kan bära en last på 1,5 kilo vilket räcker till mindre förnödenheter och ett paket med blod.

– Om vi kan använda den här tekniken så kan vi verkligen rädda liv. Hela kedjan förändras radikalt vid akutsituationer, säger hälsominister Agnes Binagwaho.

Den auktoritära rwandiska regeringen har en viss förkärlek för den här typen av projekt – sedan tidigare har gratis wifi installerats på bussar i kollektivtrafiken och en stor del av den statliga byråkratin har förpassats till den digitala världen. I veckan invigdes en anläggning som ska omvandla livsfarlig metangas under Kivusjön till nyttig elektricitet.

– Det ser futuristiskt ut men det händer i dag. All denna teknik anländer fortare än människor tror, säger it-ministern Jean Philbert Nsengimana om drönarna.

Kritiska röster menar att det mest handlar om yta. Invändningar har rests mot att fokus borde ligga på mer grundläggande områden som jordbruksutveckling och fattigdomsbekämpning. Men president Paul Kagame bemötte kritiken häromveckan och sade att it– och tekniksatsningar inte har ett egenvärde i sig utan driver på utvecklingen inom alla samhällsgrenar.

Just offentlig hälsa handlar i stor utsträckning om ekonomiska prioriteringar. Men när DN frågar om ekonomin i projektet betonar hälsominister Binagwaho att det inte kommer att fördyra vården. Drifts- och utvecklingskostnaderna tas av företaget samt deras samarbetspartners och bolaget kommer sedan att fakturera regeringen för transporterna.

– I dag har vi utgifter för bil, förare och bensin. En leverans kostar i genomsnitt 67 000 franc (drygt 700 kronor) och vi räknar med att det väldigt fort kommer att bli samma kostnad eller billigare. Men vi spar mycket tid, säger hon.

Det svenska företaget Globhe kommer att följa och utvärdera projektet tillsammans med forskare från Stockholms universitet och Karolinska institutet.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt