Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Vi måste ligga i framkant i skolan

Mobilen utvecklas mer och mer till en assistent som kommer att hjälpa oss oerhört i framtiden. Denna utveckling är vad man brukar kalla irreversibel, oomvändbar.

Det skrämmer mig verkligen att så många som 85 % av besökarna på DN Åsikt tycker att skolelever ska lämna mobilen hemma istället för att integrera den i utbildningen.

Andreas Carlsson förfasar sig över hur hemskt det blir i skolan med mobilen och att det stör lektionerna. Jag har själv fem barn mellan 9-22 år, från lågstadiet till universitet, som säger att de aldrig varit med om ett enda tillfälle då de blivit störda. I en tillåtande miljö kan man dessutom sätta upp regler för tekniken om man nu har problem med det.

Johanna Parikka Altenstedt pratar om kunskapsauktoriteten men att tro att läraren vet bäst idag är ganska naivt. Läraren måste däremot veta vilket håll eleverna ska gå för att lära sig det som studieplanen säger. Men det är inget argument för att inte ha teknik i skolan. Johanna har dessutom helt fel då hon påstår att vi i dag gör allt sämre. I stället är det precis tvärtom. Vi är bättre än någonsin på att producera mer på färre personer. Det mesta av detta beror på ny teknik.

Slutligen. Enligt “Svenskarna och Internet 2015” så använder 99% ungdomar mellan 16-19 år Internet varje idag i sitt skolarbete. Ett barn som fyller 16 och har gått en skola som inte bejakar tekniken kommer att ligga miltals efter. Jag skulle vilja att integreringen av tekniken i skolan gick ännu fortare. Digitala föreläsningar, läroböcker, distansutbildning samt utveckla ny pedagogik för att göra lärandet mer stimulerande.

För att kunna konkurrera med övriga världen måste vi ligga i framkant i skolan. Det kan inte gå fort nog. Det Sverige som uppfann dynamiten, säkerhetständstickan, mjölkseparatorn och kullagret borde med skolan som hävstång kunna ta nästa stora tekniksprång.

Huvudinlägg: Michael Ländin: Självklart ska ungarna ha mobiler i skolan

Repliker: Wiwi Ahlberg: Digitaliseringen riskerar bli ett gigantiskt misslyckande Kent Berg: Överdriven tro på surfplattor kan faktiskt vara teknikfientligt Johanna Parikka Altenstedt: Skolan lät teknologin bli auktoritet istället för att tygla den Andreas Carlsson: Eleverna har rätt till en mobilfri skola

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.