Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-14 21:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/alla-vinner-pa-god-service/

DN Åsikt

DN Åsikt. Alla vinner på god service

Dricks är ett bevis på en tacksam gäst och kan aldrig tas för givet – därför är den inte en inkomstkälla.

Att dricks inte ska krävas för att restaurangpersonalen ska få ihop sin privatekonomi anser jag självklart. Tvärtom, dricks ska inte vara något att räkna med utan något extra utöver den vanliga lönen. En god lön i ett serviceyrke kan inte förutsätta dricks. Om den gör det bör detta ses över. Som Jenny Olsen skriver är dricks en gåva. När en gäst dricksar är det helt frivilligt och ett tecken på uppskattning. Det finns aldrig något löfte om dricks, det är ingen stabil inkomstkälla och därför inget att förlita sig på.

Jag har jobbat i serviceyrken i ett antal år, allt från barnkalas och hemtjänst, till butiker och i Stockholms nattliv. Att jobba med människor är väldigt speciellt och det är något som alla bör prova. Det är stundtals enormt påfrestande och jag har varit med om allt möjligt från en del gästers håll. Gäster som skriker, kommer med personliga påhopp, hotar, kastar saker och blir våldsamma. För det mesta är det dock väldigt givande och ofta mer än så, väldigt roligt. Samtidigt som det finns en del som inte ser på dig som en individ utan snarare en del av lokalens möblemang finns det dem som värderar och uppskattar vad du bidrar med till deras upplevelse. Det utbytet du har med gäster är svårt att förklara för någon som kanske aldrig tagit del av ett jobbsammanhang någon annanstans än bakom ett skrivbord.

Vad som gör service värt det för mig och för många andra är just när du lyckas göra tjänsten du erbjuder gästen något utöver det vanliga. Du är stolt över din prestation, gästen känner sig nöjd och kan möjligtvis återkomma. Sverige är i dag ett tjänstesamhälle där god service är ett konkurrensmedel mellan företagen. Kan du erbjuda ett bra bemötande och något utöver det extra lockar det fler kunder. Alla vinner på god service.

Därför blir jag väldigt upprörd när möjligheten att skattefritt ge personal dricks kallas för “tiggande”, då det endast är som ett extra tack från gästens sida. Självklart ska du inte behöva ge dricks till någon som inte har bemött dig på det sättet du hade önskat. Det finns däremot personal i vårt avlånga land som kommer göra allt de kan för att ge extra värde till din måltid, upplevelse eller kväll. Det finns inget tvång, bara välvilja och tacksamhet.

Ingen gäst ska behöva ge dricks, lönen för arbetstagaren bör precis som i andra yrken vara tillräcklig utan komplement. Det absolut bästa med att jobba med människor är när du lyckas hjälpa någon, fylla deras förväntningar eller till och med överträffa dem. Så länge lönen inte bygger på att personalen får dricks, är det faktiskt bara en gåva. Låt den lilla gesten, som inte är mer än ett sätt att visa uppskattning på, få vara ifred.