Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/anpassa-gang-och-cykelbanor-till-modern-trafik/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Anpassa gång- och cykelbanor till modern trafik”

Skylt som informerar om påbjuden gång-, cykel- och mopedbana. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Gång- och cykelbanor måste anpassas till den moderna trafiken med snabba cyklar och eldrivna fordon. Prioritera vägleder, stigar och stråk för både cyklister och fotgängare, skriver läsaren Maja Lundborg.

Rätta artikel

Det här påbudsmärket, en gång av mig med barnets blick tolkat som en pappa med sin lilla dotter, sprider välbehag inombords. Den blå skylten signalerar närhet i sakta lunk och förtroligt småprat en söndagsförmiddag.

En stilla promenad eller cykeltur med pappa i lagom takt för att hinna upptäcka raska tusenfotingar, enbenta ekoxar, förirrade pärlhöns och en och annan smörblomma. Femtiotal. Det var då synbilden fastnade på näthinnan.

Numera känns skylten missvisande och malplacerad. På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa att den ”påbjuder gång- och cykelbana”. Har denna påbudsskylt passerat bäst före-datum?

I dag torde knappast småflickor med dockvagn och tultande knattar i färd med att lära sig trehjulingens finesser uppehålla sig på dessa stråk om de inte vill riskera lemlästning. Ej heller gamlingar med rullator.

I dag känns allt uppehållande på dessa stråk som om man befinner sig på Autobahn eller mer adekvat ”Fahrratbahn” med specialkonstruerade tävlingscyklar, mountainbikes och andra farkoster som hänsynslöst kommer vinande i vrålfart. Vi talar inte om cykelvett och vänliga leende och att samsas om utrymmet som den blå skylten påbjuder, utan här handlar det om projektiler med tävlingsinstinkt.

Ovanstående iakttagelse får kanske läsaren att tro att undertecknad är en vettskrämd, stapplande åldring med avtrubbade sinnen som borde tillbringa dagen framför kaminen men icke – en alert dam i mina bästa år som svettas på gymmet och vill se 10.000 steg i stegräknaren vid dagens slut och gladeligen trampandes en treväxlad Crescent.

Jag tillhör dem som applåderar den växande cykelkulturen. Det är fantastiskt med alla människor som i ur och skur dagligen cyklar till och från arbetsplatsen för en bättre hälsa på individplan och renare luft för oss alla.

(Den som inte sett Fredrik Gerttens film ”Bikes vs cars” borde se den.)

Det jag efterlyser är att ansvariga lagstiftare och politiker hänger med i utvecklingen för allas säkerhet och trevnad. Prioritera vägleder, stigar och stråk för såväl cyklister av olika slag som fotgängare. 

Trafikbilden har förändrats markant. En uppsjö av snabbgående cyklar, elfordon och ”gammeldags” cyklar ska samsas om utrymmet.

Dessutom har någonting annat inträffat . Var tog cykelvettet vägen? På 70-talet när mina barn gick i ”Barnens trafikklubb” lärde de sig grundläggande regler för cykling – bland annat självklarheter som att inte cykla på trottoaren.

Min son, bosatt i London i mer än tjugo år, häpnade nyligen under besök i Lund över cyklisternas framfart. Han ställde självklara frågor som: När blev det tillåtet att cykla på trottoarerna i Sverige? Behöver ni inte ha lyse på cykeln när det är mörkt? Har det blivit omodernt att räcka ut handen när man ska svänga? Till saken hör att han dagligen cyklar i Londontrafiken från och till jobbet vilket berättigar frågorna.

Det kära gamla vägmärket med pappan och dottern eller vadhelst konstellation symboliserar får gärna finnas kvar men då ska det också användas på ett adekvat sätt. 

På Transportcykelns hemsida står det – ”Att cykla ska vara roligt och även enkelt i trafiken”.

Instämmer! Kör för det! Trampa på!