Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-21 04:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/antagningskraven-speglar-kvaliten/

DN Åsikt

DN Åsikt. Antagningskraven speglar kvalitén

De låga kraven till lärarhögskolan och den instabila teoretiska grunden har sänkt kvaliteten oerhört hos dagens lärarutbildning.

Rätta artikel

Innan jag bytte till socionomprogrammet gick jag på lärarprogrammet i Göteborg. Nivån på den utbildningen var det som fick mig att byta. Att få godkänt var extremt enkelt, och det kan illustreras med ett par exempel.

Vårterminen innan programmet läste jag en fristående kurs i engelska på universitetet. När jag senare läste samma kurs fast med en "lärarprofil" var det i princip samma program, men mycket, mycket enklare. Vi läste en fördummad version av engelska helt enkelt och hade inte mer än en lektion i veckan.

Självklart lär man sig psykologi då att skapa "goda klassrum" är en grundsten i yrket. Däremot var psykologitentamen inte en salstenta. Det gick ut på att skriva en filmanalys av filmen Fucking Åmål. Återigen... detta är på Göteborgs Universitet, ett av Sveriges största lärarprogram.

I rollen som tjänsteman och myndighetsutövare fick vi mest lära oss att Jan Björklund var ond och att kommunaliseringen var det värsta som hänt läraryrket. Betygsättning ansågs vara fel. Man tror helt enkelt inte på betyg.

Den enda teoretiska grund lärare vilar på idag är Vygotskys Zone of Proximal Development. Den går ut på att man lär sig saker och ting stegvis. Extremt grundläggande, men lärarhögskolan tror att de uppfunnit hjulet.

Det är skrämmande, men jag anser efter den undermåliga utbildningen att lärare endast använder sig av learning by doing genom VFU och arbete. Därefter handlar det om att lära sig läromedlen (skolböckerna) innantill. Inte undra på att lärare är stressade i dagens skola.

Jag tror utbildningen var mycket, mycket bättre förr, men jag har inget att jämföra med förutom mina egna erfarenheter.

Det stora bortfallet av studenter beror i dag mycket på brain drain. De som är intelligenta slutar.

Huvudinlägg: Sidiri Ekenryd: Sluta att ifrågasätta lärarnas kompetens