Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 17:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/ar-det-verkligen-hoghastighetstag-vi-talar-om/

DN Åsikt

DN Åsikt. Är det verkligen höghastighetståg vi talar om?

Ett tåg som stannar uppemot tio gånger på en sträcka av cirka 60 mil kan aldrig bli ett höghastighetståg. Använd pengarna till att ersätta fossila bränslen i stället.

Jag håller med Lennart Egerfjord om hans åsikter om det planerade höghastighetståget. Man kan dessutom fundera på om detta kommer att vara ett höghastighetståg.

Man har i Sverigeförhandlingen nämnt ett tiotal orter där tåget skall komma att stanna. Om vi antar att så kommer att bli fallet, och att varje stopp innebär fem minuters stillastående (en ganska kort tid för att hitta sin vagn och stiga på ett tåg), innebär det närmare en timmes ytterligare restid.

Om vi dessutom ser till den tid det tar för tåget att accelerera och decelerera kanske det blir ytterligare uppemot en timme. Det är inte över huvud taget jämförbart med exempelvis Thalys, som endast stannar på ändstationerna i Bryssel och Paris. Thalys går förvisso också från Bryssel till Amsterdam och Köln, med lite fler stopp, men den långa sträckan körs utan avbrott. Den järnväg våra politiker skissar på riskerar att bli dyr och inte speciellt användbar.

Använd i stället de pengar som tycks gå att få fram till inleda produktion av syntetiska bränslen ur koldioxid och el från ny, modern kärnkraft driven på vårt gamla kärnbränsle. Det ger minskade utsläpp av fossil koldioxid, minskad import av olja och minskat beroende av en rad länder med tveksam yttrandefrihet och brist på mänskliga rättigheter.