Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-24 06:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/arlanda-express-den-mest-miljovanliga-resan-till-flyget/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Arlanda Express den mest miljövänliga resan till flyget”

Arlanda Express är det snabbaste färdmedlet mellan centrala Stockholm och Arlanda. Resan tar cirka 20 minuter.
Arlanda Express är det snabbaste färdmedlet mellan centrala Stockholm och Arlanda. Resan tar cirka 20 minuter. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Att ta med miljökostnader gör det svårt att få till en tillförlitlig och rättvis jämförelse med den vägbundna trafiken. Hur man än räknar är tåget den miljövänliga transporten mellan Stockholm och Arlanda, skriver Magnus Zetterberg, vd för Arlanda Express.

Rätta artikel

Elias van Tijn önskar i sin insändare (DN 7 januari) att företagen som transporterar resenärer till och från Arlanda blir bättre på att redovisa sin miljöpåverkan. Detta ställer vi gärna upp på och ger den miljömedvetna resenären följande underlag för att resa med Arlanda Express nästa gång.

Beslutet att bygga Arlandabanan fattades i början på 90-talet. Staten ville ha en järnväg till Arlanda, bland annat av miljöskäl.

Bygget i sig innebar förstås en miljökostnad och den kostnaden ingick i beslutsunderlaget för om Arlandabanan alls skulle byggas. I kalkylen ingick även att flertalet operatörer skulle utnyttja järnvägen och i dag brukas den av bland annat SJ, UL, SL och Arlanda Express.

Men nu till det lite mer komplicerade i beräkningarna. Att ta med miljökostnaderna för bygget samt drift och underhåll gör det knepigt att få till en tillförlitlig och rättvis jämförelse för den vägbundna trafiken.

Vilka faktorer skall de ta med? Vägbyggen så klart, men ska även gatubelysningar med? Bensinmackar och bilverkstäder? Uppvärmningskostnader?

Våra tåg drivs till 100 procent med el som är märkt ”Bra miljöval”. Det betyder att elen kommer från förnybara energikällor som vattenkraft, vindkraft och biobränslen.

Eftersom vi inte genererar energin själva kan vi inte annat än som tågbolag verka för att driva på investeringar i förnybar energi. ”Bra miljöval” är den enda miljömärkningen som ställer tuffa miljökrav på produktionen, vilket skiljer det från vanlig förnybar el. 

Om vi bara mäter utsläppen vid avgasröret (vilket ofta biltillverkare gör när de redovisar sina utsläpp) skulle det för våra tåg vid elektrifierad drift vara noll. Vid en jämförelse med bilar och bussar blir då våra transporter ännu mer fördelaktiga än verkligheten, varför vi väljer att inte redovisa på det sättet av respekt för resenären.

Utsläppen från vår trafik kommer framför allt från uppvärmning av avisningshallen under de kallaste dagarna på året. Det är alltså inräknat i vår redovisning, liksom kontorsverksamhet, tvättning, belysning med mera. 

I våra beräkningar använder vi 58.000 avgångar och 3,7 miljoner resenärer per år. Utsläpp per gram och enkel resa och person blir då för Arlanda Express:

Koldioxid (CO2): 14.

Kväveoxider (NO och NO2): 40.

Så för oss är det inte reklam, som insändaren påstår, utan information. Hur man än räknar blir tåget – efter cykling – den miljövänliga transporten mellan Stockholm och Arlanda. För resenären vore det intressant om flygbussarna och taxi också redovisar sina siffror så att resenärerna kan göra rätt val.