Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/aterinfor-den-service-som-forsvunnit-med-internet/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Återinför den service som försvunnit med internet”

Resebyrå i Stockholm 2004. Foto: Magnus Hallgren

Allt mer ska vi kunder göra själva. Var har all service som fanns förr tagit vägen? Många unga som är arbetslösa skulle kunna arbeta i servicenäringen, skriver läsaren Tomas Franzén.

Rätta artikel

Läste i DN den 1 februari den mycket intressanta insändaren ”Den nya tekniken diskriminerar oss äldre”.

Varför måste vi äldre, och för den delen även yngre, hela tiden lära oss att göra allting själva? Var finns den hjälp man tidigare fick på banken, affären, resebyrån, flygbolaget med mera?

Numera sitter man i timtal framför datorn för att boka en resa. Tro inte att SAS, Lufthansa eller Norwegian har samma typ av hemsida. Inte heller SJ eller färja med Stena.

Vi pensionärer gör det på fritiden, illa nog, men alla andra gör det på arbetstid. Vem hinner med det i arbetsför ålder efter arbetstid, utan att starkt påverka familjeliv och övrig social kontakt?

Var har all service tagit vägen? Här finns hundratusentals arbetslösa som lever på samhällets bekostnad, många av dem är unga. Varför kan inte dessa hjälpa till med den service i samhället som vi nu saknar?

Företagen klagar på stora kostnader. Men allt kostar, även arbetslösa.

Vi kanske även kan slippa alla dessa obemannade telefonväxlar där man slår sitt personnummer och sedan en radda med tvåor, sjuor och femmor för att så småningom komma fram till en handläggare.

Vi måste tänka om. Det kan inte vara meningen att man måste lära sig och göra allt själv. Dygnet har bara 24 timmar och det måste finnas tid till annat.