Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 18:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/aterinfor-en-modern-form-av-tarifflon/

DN Åsikt

DN Åsikt. Återinför en modern form av tarifflön

Återinför en modern form av tarifflönesystem som tar hänsyn till fortbildning och egna initiativ. Om man vet att lönen stadigt ökar efterhand med tjänsteåren kommer våra ungdomar åter att välja läraryrket trots lång och krävande utbildning.

Lärarjobbet är ett lagarbete som är beroende av att alla hjälps åt och drar åt samma håll oavsett om man är vaktmästare eller rektor. Hur kan våra politiker tro att laget når större framgångar genom att bara belöna några få ?

Det borde vara helt i sin ordning även för lärare att man som nyutbildad och nyanställd har en lägre ingångslön än sina mer erfarna kollegor – om man vet att lönen stadigt stiger i takt med tjänsteåren, där erfarenheten gör att man blir skickligare både vad gäller pedagogik och fackkunskaper oavsett om man jobbar i förskolan eller gymnasiet eller någonstans däremellan.

Fortbildning och initiativkraft ska ska kunna skynda på utvecklingen för att uppmuntra till utveckling både personligt och inom kollegiet.

Det tyngsta argumentet för att återinföra tarifflönen är dock den fullständigt enorma tidsbesparing som det skulle innebära om lärarna helt slipper att i alla sammanhang framhålla sig själva muntligt och skriftligt för att visa skolledare och kollegor att man passar in i "excellentrutan".

Även skolledarna skulle spara mycket tid genom att slippa sitta i mer eller mindre meningslösa lönesamtal där de försöker förklara varför till synes likvärdiga lärare har så olika nivå på lönen.

All denna tid skulle då kunna läggas på det som är det absolut viktigaste: nämligen eleverna och deras möjligheter att nå uppsatta mål..

De ”duktigaste” lärarna är enligt min mening de som stannar länge i jobbet. Efter ett antal år vet man med säkerhet att man passar för jobbet. Man vet hur man ska hantera sig själv och sina elever för att man har erfarenhet av tidigare liknande situationer.

De som mer eller mindre misslyckas fortsätter inte som lärare, varför jag vågar påstå att lärarjobbet är "självsanerande".

Att återinföra tarifflönesystem enligt ovan går nog att göra oavsett huvudmannaskap, men blir nog snabbast och bäst med tanke på olika kommuners väldigt olika förutsättningar om staten återtar det fulla ansvaret.

Trygghet och stadig och säker löneutveckling är nog det bästa sättet att få våra ungdomar att välja läraryrket trots lång och krävande utbildning som ofta kombineras med stora studieskulder.