Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 18:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/att-anvanda-bil-ar-en-lyx-halsan-maste-fa-ga-fore/

DN Åsikt

DN Åsikt. Att använda bil är en lyx – hälsan måste få gå före

Använda bil är lyx. Det finns inga miljövänliga bilar. Vi måste sätta miljön och hälsan först.

Björn Sandberg börjar sitt argumentering med att dra ett likamedstreck mellan fem miljoner bilar och fem miljoner bilälskare. Därefter klumpar han ihop ”Vi som har tillgång till bil, behöver bil och vill kunna utnyttja vår bil” till en folkmassa.

Inget av detta är sant. Fem miljoner bilar är inte lika med fem miljoner människor. Många som har tillgång till bil (jag till exempel) behöver inte bil i full utsträckning och vill inte heller utnyttja den. Jag skulle vilja sälja bilen, jag vill åka kollektivt ännu mer än vad jag gör. Jag tar bussen till och hem från jobbet. När jag och familjen handlar tar vi bilen, vilket är nödvändigt ont i dagens läge.

Det är skönt och häftigt att åka bil.

Hade det varit billigare att äga och parkera bil hade fler haft bil och kört mer. Det är fakta. Finns massor av statistik på det. Även om bilarna i dag är mer miljövänliga än tidigare, så är de inte helt miljövänliga. ALLA bilar smutsar ner naturen. Till och med elbilen.

I sitt debattinlägg tar Björn Sandberg upp att han vill att "Farthinder borde rimligen vara så konstruerade att de kan passeras med den tillåtna hastigheten" sedan argumenterar han emot det; "Nu vill man införa en ännu mer brutal form av “aktiva farthinder”, falluckor som öppnas och slår sönder bilar som nalkas med högre fart än vad skyltarna anger. Varje sådant hinder kostar en miljon kronor. Gissa vem som betalar?" Det får vara antingen eller, Björn.

Förbjud mot att köra in i städerna bygger på att människan är viktigare än bilen. Hälsan är viktigare än lyxen. Utsläppen är höga i städerna. Utrymmet är dyrt/trångt. Parkeringsplatser tar mycket utrymme. Ett helautomatiskt system med eldriven kollektivtrafik som hämtar och lämnar människor är effektivare, miljövänligare, tystare. Detta borde vara ledord, målet för alla människor oavsett om man bor utanför storstad eller mitt i centrum. Om jag måste parkera min bil utanför Malmö för att 300.000 människor skall få bättre hälsa, så är jag redo att göra det.

Att använda bil är lyx. En lyx de flesta i Sverige, ekonomiskt, har råd med.  Men det har inte miljön och hälsan. Nånstans måste man börja men att få folk att ge upp bilen är svårt.