Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 09:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/att-inte-fortydliga-nu-vore-fel-mot-eleverna/

DN Åsikt

DN Åsikt. Att inte förtydliga nu vore fel mot eleverna

Vi inser att det inte är optimalt att gå ut med förtydligandet så här tätt inpå betygssättningen. Samtidigt vore det fel av oss att inte göra det när vi ser att det finns ett stort behov och att det är möjligt att tillämpa omedelbart. Det vore fel mot eleverna som ska få betyg nu i vår.

Rätta artikel

Behovet av att utvidga tolkningen av ”till övervägande del” för betygsstegen B och D blev tydligt genom den stora utvärderingen av betygssystemet, som vi presenterade i början av maj. Den visade bland annat att många lärare gör en strikt kvantitativ bedömning istället för en mer kvalitativ bedömning av hur eleverna uppnått kunskapskraven.

Lotta Lexén påstår att vi inte informerar lärare och rektorer. Det stämmer inte. Vi har skickat brev och e-post till alla skolor och vi har information på skolverket.se.