Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 19:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/balten-i-lokalbussar-skulle-radda-manga-liv/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Bälten i lokalbussar skulle rädda många liv”

Foto: Gorm Kallestad/TT

INSÄNDARE. Bussen borde liksom flyget ha bältestvång för alla passagerare. Trots att alla dödsfall i bussolyckor genom åren saknar många lokalbussar fortfarande säkerhetsbälten, skriver Gunnar Johansson, tidigare busschaufför.

Rätta artikel

Att åka buss är klimatsmart, men även en nära döden-upplevelse. För vad har man för chans att klara sig helskinnad från en krasch i 90 kilometer i timmen utan säkerhetsbälte?

Flyget har bältestvång, trots att det hjälper föga om planet störtar. Men i en busskrasch är sannolikheten ganska stor att vi klarar oss om bälte används. Ändå monteras det inte ens in i många lokalbussar. Att vänta på att EU ska enas i frågan är handlingsförlamning av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). 

Ett exempel på hur det kan gå när bussen saknar bälten är Måbødalolyckan i Norge 1988, där tolv skolbarn och fyra vuxna från Kista omkom. Drygt 30 år efter katastrofen saknar många lokalbussar alltjämt säkerhetsbälten. 

I bussolyckan i Härjedalen 2017 dog tre ungdomar. Av de tre som omkom eller de fem som fick allvarliga skador var endast en person bältad, enligt Statens haverikommission. Bälten fanns, men många använde inte dessa. Alla som inte använder bältena i landsvägsfart borde avvisas. 

Att det inte hänt fler allvarliga olyckor är rena turen, och trots all erfarenhet existerar inget bältestvång. Alla turistbussar har riktiga trepunktsbälten, men det är vanligt att de inte används. Man lägger ansvaret på okunniga passagerare, som själva som mest kan få böter på 1.500 kronor vid en kontroll.

Jag väljer tyvärr hellre att ta bilen när våra lokalbussar dundrar fram på motorvägarna utan bälten.