Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/banor-for-magnettag-billigare-an-for-vanliga-snabbtag/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Banor för magnettåg billigare än för vanliga snabbtåg”

Magnettåget till flygplatsen i Shanghai avverkar en sträcka på drygt 30 kilometer på cirka sju minuter. Högsta hastigheten under resan är 431 kilometer i timmen. Foto: Rob Welham

Banor för magnettåg är inte alls dyrare att bygga än vanliga snabbtåg. Dessutom är underhållskostnaderna betydligt lägre för de förarlösa tågen som utklassar vanliga snabbtåg i hastighet, skriver civilingenjören Carl-Åke Utterström.

Rätta artikel

Svar till Evert Andersson, professor emeritus på KTH, som besvarat en insändare om magnettåg på DN Åsikt:

Företaget Dornier Consulting i Berlin har utrett underhållskostnaden för HSR (High Speed Rail) och magnettåg. Då hamnar magnettåg på 30 procent av underhållskostnaden, trots att de kan gå dubbelt så snabbt.

Eftersom inget mekaniskt slitage föreligger är underhållet mest en lönekostnad. Att byggkostnaden dessutom blir betydligt lägre beror på ett automatiserat byggsätt med prefabricerade bansektioner.

En HSR-bana väger nästan fem gånger så mycket. För HSR tillkommer dessutom slabb, slipers, räl, kontaktledning och extern signalutrustning.

Det förarlösa magnettåget kräver inte detta. Med magnettåg bortfaller också konventionella bromsar.

Att det europeiska höghastighetsnätet fungerar illa framgår av en utredning som European Court of Auditors gjort. Slutsatsen i ”A European high - speed rail network: Not a reality but an ineffective patchwork” är att nätet är ett enda stort lapptäcke där höghastighetstågen bara på ett fåtal sträckor kommer upp i 250 kilometer i timmen. 

Detta kan jämföras med magnettåget som på Shanghai-sträckan uppnått en hastighet på 505 kilometer i timmen. På den endast tre mil långa banan uppnår magnettåget en högre medelhastighet än vad höghastighetstågen klarar i Europa.

Tala om utklassning!