Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-05 22:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/barn-i-skolan-behover-mer-idrott-pa-schemat/

DN Åsikt

DN Åsikt. Barn i skolan behöver mer idrott på schemat

Foto: Anders Wiklund/TT

Sverige är ett av de länder som har minst antal idrottstimmar i Europa. Samtidigt som nästan tjugo procent av Sveriges barn och ungdomar är överviktiga. Att öka rörelsen i skolan skulle gynna alla.

Svenska skolor bör ha fler idrottstimmar i skolan varje vecka. Enligt en artikel i Skolvärlden har Sverige färre idrottstimmar än resten av Europa. Vad ska behövas för att Sveriges politiker ska ändra på det?

Alla barn och ungdomar inte har möjlighet till att utöva idrott på fritiden. Det kan till exempel bero på att familjerna helt enkelt inte har råd att låta sina barn gå på sporter som fotboll eller ishockey, för att nämna några. Speciellt inte familjer med ett flertal barn. Dessutom kan det handla om tidsbrist eftersom att mycket tid går till just studier; då syftar jag specifikt på ungdomar som går på högstadiet eller gymnasiet. Då skolan tar mycket tid, även av fritiden, så är det viktigt att man prioriterar mer tid till rörelse under skoldagen.

Att införa mer idrott i skolan gynnar även barn och ungdomar som är överviktiga eller som har andra problem knutna till hälsa, då cirka tjugo procent av Sveriges barn och ungdomar är överviktiga. Den obligatoriska skolidrotten skulle få alla barn och ungdomar att röra på sig, för deras eget bästa. Dessutom visar en studie som Sveriges Television tagit del av, att barn ända från lågstadiet, bör röra på sig minst en timme varje dag. Det framgår även att man ska vara svettig av rörelse minst tre gånger per vecka för att kroppen ska må bra.

Många hävdar dock att det redan är tillräckligt med press från skolan. Men faktum är att det inte behöver röra sig om extra betygsbedömda idrottslektioner, som följer läroplanen till punkt och pricka. Det är egentligen minst lika bra att till exempel gå ut på en gemensam promenad, eller kanske gå ut på skolgården och spela fotboll mellan lektionerna. Det resulterar alltså i att man får röra på sig och att man får en paus i skolarbetet. Enligt forskare vid Sahlgrenska akademin så gav mer idrott på schemat förbättrade resultat i skolan.

Politikerna borde se till att lägga in mer tid för rörelse under skoltid. I form av korta pauser mellan lektionerna, eller om det finns resurser och tid, extra idrottslektioner. Det skulle resultera i mindre övervikt, bättre prestationer och en roligare vardag för både elever och lärare. Ökad rörelse - ökade resultat, både när det gäller studierna och hälsan.