Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 01:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/barnen-sitter-sig-sjuka-och-dumma/

DN Åsikt

DN Åsikt. Barnen sitter sig sjuka och dumma

Foto: Janerik Henriksson/TT

Fysisk aktivitet får många positiva effekter på hjärnan. Vill vi förbättra barnen skolresultat behövs mer idrott på schemat. Förläng skolterminen eller skolveckan och se till att alla barn får möjlighet att röra sig mer.

Vår kropp är byggd för fysisk aktivitet. Men under de senaste 50 åren har vi radikalt förändrat vår naturliga livsstil och rörelsebehov. Den tekniska samhällsutvecklingen inom arbetesliv och fritid har gjort oss till en sittande generation och ganska bekväma i vår livsstil. Men vårt DNA är helt oförändrat sedan flera tusen generationer bakåt i tiden.

Få är de människor som inte inser att vår människokropp är byggd för rörelse och fysisk aktivitet. Det som ytterligare framkommit under de senaste 15 årens forskning är de närmast ofattbara positiva konsekvenserna på vårt viktigaste organ, nämligen hjärnan och vår kognition. Hjärnan verkar vara det organ som stärks allra mest av att du rör på dig, till exempel ökar kreativiteten markant, det stärker koncentrationen, det förbättrar minnet, det minskar stressen, man sover bättre, man blir piggare, det bildas nya hjärnceller och man blir helt enkelt smartare.

Man vet genom flera studier att de elever som är idrottsaktiva är de som generellt klarar skolan bäst. Hjärnans halt av dopamin, serotonin, endorfin med mera ökar radikalt vid rörelse. Det är rena belöningssystemet för kroppen och ger oss en positiv känsla, en känsla av lycka, lugn och välbehag, bättre självkänsla och allt håller i sig i många timmar efter ett träningspass. Varför ökar då inte idrotten i skolan i takt med att PISA-resultaten sjunker?

En av många orsaker till de klena skolresultaten i de senaste PISA-mätningarna tror jag absolut är vår växande generations brist på fysisk aktivitet. WHO, Europarådet, Agenda 21 och många stora aktörer har länge rekommenderar sina medlemsländer att skyndsamt öka idrottsundervisningen i skolan till minst 3 timmar i veckan.  För nuvarande har vi två timmar i grundskolan och en timme i gymnasiet och 0-4 friluftsdagar per år. 1963 hade vi gymnastik fyra gånger i veckan och 8-12 friluftsdagar per läsår. Idrotten förlorade 40 procent av timmarna i gymnasiet och 25 procent i grundskolan i läroplanen 1993-94.

Det handlar naturligtvis inte bara om antalet timmar utan det är oerhört viktigt med ett noga genomtänkt pedagogiskt innehåll med hälsa i fokus, av utbildade idrottslärare. Många familjer har sämre socioekonomi, kunskap och intresse för att engagera sina barn i idrottsrörelsen. Idrottsrörelsen når därför inte alla. Därför är skolan är så oerhört viktig för här nås alla mellan 6-19 år i cirka 40 veckor varje år – oavsett intressen och socioekonomi.

I 26 år har jag uppvaktat elva ministrar i alla senaste åtta regeringar och träffat flera hundra riksdagsledamöter tillsammans med professorer och erkända forskare för att försöka få dom att fatta hur oerhört viktigt detta ämne är utan något större gehör, trots att alla låter så bekymrade

Politiker i riksdag och regering. Ni måste agera! Se till att skapa tid för idrott i skolan. Korta sommarlovet med en vecka eller öka skoldagen med en timme – men spela inte ut ämnen mot varandra. Sverige har i ett internationellt perspektiv något kortare skoldagar och mer lovdagar än många andra länder.

Finns det någon viktigare fråga för ett samhälle än friska och kloka medborgare med bästa möjliga skola?