Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 16:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/besinna-dig-daniel-hellden/

DN Åsikt

DN Åsikt. Besinna dig, Daniel Helldén!

Trafiken har väl knappast blivit mindre i innerstaden, eller flyter bättre, under den här mandatperioden. Trots det fortsätter den rödgrönrosa majoriteten i stadshuset, med Miljöpartiet som främsta stockholmsmotståndare, att försvåra vardagen för alla som inte cyklar.

Jag har förstått att trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) helst av allt vill se en stad där alla cyklar och inga bilar finns, där luften är renare än i Sareks vildmarker och där lejon, dronter, isbjörnar och späckhuggare lever i harmoni bredvid människan, mitt i innerstan. Tyvärr är det inte definitionen på en stad.

Vi som bor i denna stad – och nu tar jag mig friheten att prata för majoriteten, inte ”plyschtrollen” – vill inget hellre än att vakna på morgonen, snabbt och smidigt ta sig till och från jobbet, och därefter njuta i hemmets lugna vrå eller ute på stan.

Men när alternativen är att skaka fram kollektivt, med risk för att dra på sig varenda sjukdom som härjar på stadens dagis, och att på mindre än halva tiden med eget fordon ta sig till och från jobbet till en biltullskostnad som motsvarar SL-biljetten är det underligt att alla i innerstan som jobbar utanför inte åker egen bil. Men det kanske är det som är syftet med de utökade p-avgifterna, att klämma åt de som tar bilen i alla fall?

Och nu ska alltså motorcykelförarna klämmas åt. Vi som försöker klämma ihop oss på minimala p-rutor så att vi alla ska få plats, men ändå får kämpa mot de bilister som tycker att det räcker med att deras hjul står på linjen så står de inte på mc-platsen. På rutan utanför mitt hus brukar vi klämma ihop oss så att det ryms sex-sju motorcyklar, eller fyra-fem om en bil inte parkerat riktigt lagligt.

Trots detta ska du alltså pungslå stadens befolkning som kör motorcykel, inte bara med en p-avgift för dessa fordon som knappast tar upp plats alls, utan du ska skinna oss på en avgift som motsvarar vad en bil skulle få betala om den var 24 meter lång. Hur får du den logiken att fungera? Den enda rimliga slutsatsen jag drar är att vi mc-förare ska betala boendeparkering, ställa oss på vanliga bilplatser och ta upp ungefär 50 procent av den plats en bil tar upp, så att vi får valuta för pengarna.

Det underliga är att när det gäller tillfälliga besökare har du förstått att bara ta ut en femtedel av vad en bil får betala. Än en gång haltar logiken. En tillfällig besökare betalar en femtedel för en sjundedels bilplatsutrymme, medan en boende ska betala hälften för samma lilla plätt? Det här får du förklara lite bättre.

Daniel Helldén, när ska mc-förare börja betala tullavgifter? För det ligger väl som ett av dina ess i rockärmen om du mot allt vettig logik skulle få fortsätta ratta runt i stadshuset efter valet.

Du var så stolt över att du infört ”feministiskt snöröjning”, men nu, efter massiv kritik och förmodligen ökade halkolyckor bland gående, skyller du det på den förra majoriteten. Det är ryggradslöst.

Under nästa mandatperiod, om Miljöpartiet skulle fortsätta styra, vad kan vi förvänta oss? Parkeringsavgifter dygnet runt? Tullar fram till midnatt? Det är ju trots allt då det är riktigt svårt att få parkeringsplats på de större gatorna. Ännu några smidigt ombyggda trafikplatser som Långholmsgatan, för några meter cykelbana? Fler livsfarliga kombinationer av cykel- och gångbanor bredvid varandra där adrenalinstinna män i lycra kör hej vilt (varför kallas det "feministiskt"?) överallt för att snabbast komma fram?

Jag uppmanar samtliga mc-förare att parkera utanför mc-rutorna längs med gatan och gärna halvvägs ut, så att ni får valuta för era parkeringsavgifter. Men framför allt, rösta bort Miljöpartiet från stockholmspolitiken i det kommande valet. Vill man bo i en stad bor man i en stad, vill man inte bo i en stad bor man någon annanstans.