Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 11:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/beskatta-dubbdack-med-2500-kronor/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Beskatta dubbdäck med 2.500 kronor”

Vinterdäck med dubbar. Foto: Hampus Andersson

INSÄNDARE. Från den 1 oktober är det tillåtet att köra med dubbdäck, även om något vinterväglag inte råder. Om inte dubbdäcken kan förbjudas borde de med tanke på vägslitage och miljö beskattas kraftigt, skriver Björn Sandberg.

På Transportstyrelsen har man uppenbarligen inte hört talas klimatförändringarna. Har myndigheten inte noterat att vintrarna blivit allt mildare? Känner tjänstemännen inte till hur effektiva dubbfria vinterdäck faktiskt är? Har de glömt att fartgränserna är lägre än någonsin tidigare?

Har de Inte studerat de goda resultaten från andra länder där man totalförbjudit dubbdäck? Inte läst rapporter om hur finmalt asfaltsdamm medför hundratals dödsfall varje år?

Uppenbarligen inte, för då skulle man knappast fortsätta tillåta dubbdäck och den enorma miljöförstöring som de medför. Vägreparationer efter dubbarnas härjningar förorsakar köer, olyckor och luftföroreningar och kostar varje år svindlande summor, pengar som borde spenderas på förbättrade, effektivare och säkrare vägar. 

Fortfarande är det lagligt att börja mala sönder asfalten med dubbade däck redan från 1 oktober, över hela landet. Det är fullkomligt absurt.

Myndigheten i fråga är ju inte precis främmande för impopulära åtgärder, men om man inte vågar förbjuda däckdubbar ens i landets mittre och södra delar kunde man väl åtminstone låta dubbåkarna betala för skadorna?

Väg- och trafikinstitutet beräknar att vägslitaget för varje mil med dubbdäck kostar 50 öre. En omgång dubbdäck som körs 5.000 mil bör alltså beskattas med 2.500 kronor. Kanske skulle det kunna påskynda övergång till miljövänliga, dubbfria vinterdäck.