Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-13 22:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/bort-med-den-klimatskadliga-reklamen/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Bort med den klimatskadliga reklamen”

Foto: Hasse Holmberg

INSÄNDARE. Annonser för klimatförstörande verksamhet publiceras i många tidningar sida vid sida med artiklar om smältande glaciärer och torkkatastrofer, skriver Ingela Björck.

Den lilla och ganska fattiga tidningen ETC har nyligen bestämt sig för att välja bort fossila annonser: inga fler annonser om bensinbilar, inga annonser om flygresor. Tidningen förlorar därmed ungefär 15 procent av sina annonsintäkter, men tar steget för att vara trovärdig som klimatrapporterande dagstidning.

Andra dagstidningar fortsätter däremot gladeligen att ta in bil- och flygannonser. Annonser för klimatförstörande verksamhet som publiceras sida vid sida med artiklar om smältande glaciärer och torkkatastrofer. Kollisionen lämnar läsaren med ett intryck av både schizofreni och dubbelmoral.

Tidningsledningarnas försvar är förstås att tryckta medier i dag har ett ansträngt ekonomiskt läge. Men tidningarna har inte bara annonser utan också redaktionellt material om både fossilbilar och flygresor. Det handlar om artiklar om nya bilmodeller och om ”höstens häftigaste weekendresor”. 

Artiklarna är inte betald reklam men fungerar förstås som det i betydelsen att läsaren blir sugen på att köpa den omskrivna bilen eller köpa den där flygresan.

Den typen av eget material kan inte försvaras av ekonomiska skäl. Därför borde det inte vara svårt att sluta skriva om dessa klimatskadliga företeelser. 

Klimatkrisen kräver förändringar på alla områden, även i mediebranschen. Att ta bort redaktionell textreklam för fossilberoende transporter är ett enkelt första steg.