Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 10:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/bygget-av-vastlanken-ett-mord-pa-goteborg/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Bygget av Västlänken ett mord på Göteborg”

Protester mot bygget av tågtunneln Västlänken när det första spadtaget togs den 30 maj förra året. Foto: Thomas Johansson/TT

Bygget av den omdiskuterade tågtunneln Västlänken är ett mord på staden Göteborg. Det är en skandal att politikerna inte lyssnat på medborgarnas protester, skriver läsaren Kerstin Lidbeck.

Rätta artikel

Bygget av Västlänken beslutades av eniga politiker i Göteborg 2006 mot Banverkets och Riksrevisionens rekommendationer. Dessa myndigheter förordade en skonsammare, men lika effektiv sträckning.

Trots protester, en folkomröstning om den trängselskatt som skulle bekosta den, tre demonstrationer och ett nybildat parti, Demokraterna, som blev näst störst i kommunalvalet i höstas, fortsätter planerna med en uppgrävd stad och skövlade träd.

Sanningen om Västlänken har dokumenterats av Carina Bulic och Mats Lövgren och visar att den inte behövs för Göteborgs central eller det så kallade Västsvenska paketet. Felen är många.

Omgivande spår måste byggas ut i det Västsvenska paketet och då räcker inte Västlänkens spår, som inte går att bygga ut. Västlänken saknar räddningstunnel. Terminalen i Haga beräknas ge endast 0,3 procent fler pendlare till en kostnad av svindlande 660 miljoner kronor. Samtidigt försenas bygget av infrastruktur till snabbväxande områden i Göteborg.

Bygget orsakar stora koldioxidutsläpp från lastbilar och arbetsfordon. Träd som stått i mellan 200 och 400 år skövlas. Luften i de centrala delarna är redan så dålig på grund av det pågående bygget att Miljöförvaltningen sätter upp mätare. På frågan vad som görs om halterna stiger blir svaret att lastbilarna i så fall får köra långsammare.

En havererad last av lera har redan förorsakat trafikstörningar vid infarten. Tidplanen håller inte. De bägge tunnlarna vid Linnéplatsen och Korsvägen är kraftigt försenade, liksom tätningen av Götatunneln.

Förstärkningen av två avstängda broar i centrum, Wasabron och Rosenlundsbron, är försenade. Kulturbyggnader är hotade och ersättningsfrågan är inte löst.

Framkomligheten i Göteborg är en katastrof. Det rådet kris hos centrumhandlarna, Saluhallens handlare stänger, människor flyttar med sina skattekronor till kranskommuner.

Turistbussarnas ägare är bekymrade över bristen på tillgänglighet. Kommunen avstår från att söka friidrotts-EM 2024 eftersom man inte kan garantera en fungerande infrastruktur. Delar av Liseberg rivs på grund av tunneln, som ska gå i leran under nöjesfältet.

Västlänken är redan en förlegad, ekonomisk, miljömässig och kulturell katastrof - ett mord på en älskad stad.