Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Christer Björkman fyller ut tävlingen med usla artister

Edward Blom vid presentationen av årets artister i Melodifestivalen. Foto: Henrik Montgomery/TT
Edward Blom vid presentationen av årets artister i Melodifestivalen. Foto: Henrik Montgomery/TT

Alltför många usla eller medelmåttiga låtar och artister släpps fram i Melodifestivalen. Hur tänker den ansvarige Christer Björkman när artister och låtar väljs ut? Och hur känner sig de som på förhand vet att de är utfyllnadsnummer?

Det var länge sedan melodierna och musiken hade prioritet eller spelade någon egentlig roll i Melodifestivalen (jag vägrar att kalla det ”Mello”).

Grundläggande måste väl ändå vara att man som festivalarrangör (Christer Björkman) vill presentera högkvalitativ musik som i förlängningen ska kunna vinna den ”stora” festivalen längre fram.

En sådan bakomliggande tanke tycks helt saknas. Säkert är det så att Christer Björkman vet redan när festivalcirkusen drar igång, vilka som är högoddsare. Resterande är utfyllnad. Hur annars förklara exempelvis Bunny Blom-kopian Edvard Bloms medverkan? Maximalt att sträva efter, måste väl ändå vara att alla tjugoåtta bidragen ska ha dessa vinnarkvaliteter – eller är det jag som missförstått syftet med Melodifestivalen? Sedan kan man undra vad det gör med en artist att vara utdömd på förhand och känna sig som utfyllnad.

Detta hindrar inte att dessa utfyllnadsbidrag har vissa kvaliteter, men de hör inte hemma i Melodifestivalen. Det är ett annat tv-program.

Varje år brukar det vara en eller två deltagare som, trots det urusla materialet, lyckas visa kvaliteter som sticker ut. Det är därför jag varje år tittar på alla deltävlingarna och finalen.

Det vore intressant att veta vilka kvalitetskriterier som Christer Björkman går efter. Tänker han att artist X och Y inte kan sjunga, men öser vi på med pyroteknik och en massa blinkande lampor, så märker ingen eländet? Slänger vi dessutom in fyra dansare, så kanske den till och med går till final! Eller är det så att Christer Björkman går på en karaokebar och hittar fem nya deltagare? Eller har han fått order uppifrån att ”Sverige absolut inte får vinna i år eftersom det är ont om pengar, så välj ut några medelmåttor!”.

Är verkligen tanken bakom bakom svenska Melodifestivalen att det ska vara en talangtävling typ ”Vi som vill opp” a la ”Barnens Dag” eller vill vi varje år vinna Eurovision Song Contest?

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.