Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-08 07:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/cykel-ar-ett-snabbt-fortskaffningsmedel-ocksa/

DN Åsikt

DN Åsikt. Cykel är ett snabbt fortskaffningsmedel, också

Cyklister är olika, men vare sig man vill eller inte är cyklister som som alla trafikanter skall visa hänsyn och respektera regler (men reglerna och infrastrukturen måste göra det enkelt att vara trafikant). En del cyklister kommer att cykla fort, och skall ha rätt till det.

Jag förstår inte vilka dessa träningscyklister är inne i stan. De jag pratar med cyklar transportcykling till jobbet. Och ja, det kan gå fort, speciellt om det är långa distanser. Jag cyklar själv ca 18 km enkel genom stan, och gör det fort. Men jag tränar inte, även om det är en bieffekt – jag transporterar mig.

Cyklister skall samsas sinsemellan trots olika tempo, och samsas med andra trafikanter som fotgängare och bilar. De problem jag upplever i det samspelet är att en del cyklister inte beter sig som om de är med i trafiken i ett samspel och följer inte trafikregler som omkörningar till höger, filplacering,, anpassar farten, har marginaler, visar hänsyn, och har fokus på trafiken. Fotgängare förstår inte att cykelbanan är en transportled likväl som bilbanan – som de har de respekt för . Bilister tar inte hänsyn till eller tittar efter cyklar, vi är inte en del av utan ett undantag i trafiken.

Orsakerna är outvecklad infrastruktur och trafikkultur. Att se cykeln som ett tredje trafikantslag också bland cyklister är något ganska nytt under utveckling. Enligt min uppfattning så måste vi acceptera att vissa cyklister transporterar sig fort, att även långsamma cyklister måste bete sig som de är i trafiken, att fotgängare respekterar cyklister (och kanske även visar hänsyn och är flexibla vid övergångsställen... cyklister har inte samma möjligheter att stanna utan en viss avvägning vore tacksamt - men  nu svär jag i kyrkan...).

Hänsyn och uppmärksamhet, samt om den infrastruktur som det pratas om kunde materialiseras, kommer att leda oss dit. Infrastrukturen är också ett institutionellt ramverk - en del regler är kanske inte optimala för tre trafikslag.