Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Dagens betygssystem är vidrigt och måste avskaffas

Det nuvarande betygssystemet är fruktansvärt dåligt. Betygsmatriserna och det kunskapsbaserade betygen är designade för att trycka ner eleverna. Ju fortare systemet reformeras desto bättre.

Jag håller helt och hållet med Anna-Maja Åberg. Efter att under tre år följt min dotters skolgång på högstadiet är jag av uppfattningen att ju fortare som vi kan kasta ut det nuvarande betygssystemet desto bättre.

Min dotter är riktigt duktig på matematik, men hennes betygsmatriser avslöjar inte det. Betygsmatriserna och det kunskapsbaserade betygen är designade för att trycka ner eleverna. I stället borde betygssystemet bidra till att uppmuntra eleverna.

När jag tittar på hennes matematikprov ser jag resultat som på 80-talet skulle troligen ha gett henne betyget 4, alltså ett mycket gott resultat och det näst högsta steget i det dåvarande betygssystemet. Men i betygsmatriserna framställs hennes presentation som rent av dålig. Det är i alla fall på det viset som hon uppfattar betyget.

Om inte jag, som själv har läst mycket matematik, kunde berätta för henne att betygsmatrisen är extremt missvisande skulle hon knappast ha valt att gå vidare med teknisk eller naturvetenskaplig utbildning. Det märkligaste är ändå att man numera aldrig redovisar något medelvärde från proven – som om det vore ointressant att jämföras med andra och inte något som vi utsätts för hela livet.

Det nuvarande betygssystem är en styggelse och ju förr vi blir kvitt det desto bättre. Därefter kan vi gå till botten med vem som ligger bakom det nuvarande systemet och försäkra oss om att dessa personer inte får arbeta med skolan igen – eftersom resultatet förskräcker.

 

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.