Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 07:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/dags-for-hsb-att-aterta-bosparandet-fran-swedbank/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Dags för HSB att återta bosparandet från Swedbank”

Foto: Fredrik Persson/TT

Swedbank misstänkliggör kunder för penningtvätt och hotar att dra in konton med regelbundet bostadssparande. Det vore bättre om HSB tog tillbaka ansvaret för bosparandet, skriver läsaren Bertil Almqvist.

Rätta artikel

Sedan 1982 har jag varje månad bosparat i HSB med månatliga automatiska insättningar. Så länge HSB administrerade sparandet fungerade det. Sedan blev vi överförda till ett konto i Swedbank, antingen vi ville eller ej.

Det är en bank som uppenbarligen inte fungerar. Den ena handen tycks inte veta vad den andra gör.

Sedan slutet av augusti har jag upprepat bombarderats med krav på att lämna uppgifter om mina personliga förhållanden. Detta har skett med hänvisning till bankens skyldighet att förebygga penningtvätt, trots att jag på kort tid har svarat tre gånger i bifogat svarskuvert med olika angivna adresser till banken.

Förra veckan fick jag ännu ett olustigt brev med direkt hot om att mitt bosparkonto skulle spärras om svar inte inkom inom elva dagar och att kontot då kan komma att sägas upp.

Efter timmar i telefonkö skickades ännu ett nytt svarskuvert till mig med ännu en ny adress. Jag svarade med vändande post och begärde en skriftlig bekräftelse på att mitt fjärde svar på kort tid var emottaget och registrerat. Någon bekräftelse har ännu inte kommit.

Vad hade hänt om jag hade legat på sjukhus eller varit på utlandsresa utan tillgång till inkommande post under elva dagar? Då hade tydligen ett långt värdefullt bosparande med många sparpoäng i HSB varit bortkastat. Ett sparande som har varit, och fortfarande är, avsett att nyttjas för bostadsbyte på äldre dagar.

Givetvis är det bra att man med alla medel försöker att förhindra olaglig penningtvätt.  Men vilken normalbegåvad bankman som helst med gott omdöme borde kunna inse att ett långt regelbundet redovisat bosparade med 500 kronor per månad inte är penningtvätt.

Jag uppmanar HSB att själva återta administrationen, eller åtminstone medge överflyttning av mitt konto till min egen bank. Ingen skulle vara gladare än jag för att slippa Swedbank som utöver kundtjänsten verkar omöjliga att nå per telefon eller via post.

Swedbank har erbjudits att svara på insändaren, men banken har meddelat att den avstår.